Странице

петак, 8. октобар 2010.

NOĆ


Jedna i velika vječna noć na oči ljudi i čaške cvjetova, u paruške lišća, nad ogledala rijeka. Nebo i zemlju je spojila, more i kopno izjednačila; san je java, jer ljudi i stvari imaju boju ljudskih snova.
Duša je svijeta udovica sa crnim velom, a misli ljudske uplašeni noćni leptiri.
Nad vrtom je užas i noć.
Događaju se strahovite stvari; mru pupovi, prosipa se sjeme u mahovima i trune, biju se bitke za grumen zemlje.
U jednom kutu vrta, gdje, kao što biva u jesen, raste najraznoličnije cvijeće zajedno, isprepleten i bez reda, kako je koga vjetar nanosio ili voda naplavila, diže se nad svim sitnim sudbinama Suncokret.Visok i žilav kavalir na ogoljenoj mišićavoj stabljici, koja se već dobro pognula, valjda prema onoj strani, gdje glava ispijena od ognjene strasti, a od njegova divnog mundira ostalo je još malo,  latice zlatnog sljema danas su trule i ljepljive.
Njemu je noć najteža, ali on je najsrčanije podnosi.
On, vatreni ljubavnik svih zora, sveštenik sunca i poklonik ognja, nebeski avanturist, gine i propada u mraku, ali ga nada nikada ne napušta, a prkos mu nije manji nego posljednjeg dana, kad je sijalo krepko jesenje sunce i oko glave mu zujale pčele.
Odmah pod njim je Žuta lala; nju je zatekla noć u cvatu, na još nerascvelu čašku pala je studen i tama, i njen je uski list dobio blijedu, samrtničku boju cvijeća, koje raste u podrumima. Jutro nije održalo obećanje, svijetlo nije cjelivalo list, i vjetar nije donio pelud;
prevarena je žuta lala i uvenut će u noći s malo žalbe i malo tuge, kako već podnose žene svoje velike i male jade.

Ladolež
, koji nikad u životu nije bio samostalan, klonu prvi.
Pao je i sad leži nevoljno za plotom, niko neće vidjeti kako će poginuti u tami.
Crveni karanfil, koji je nekad, kad bješe dan, bio ohol i plodan i crvenio se u zapućcima tisuća ljudi, sad je malen i nevidljiv, uvukao latice, da sakrije crvenu boju, i kao da bi najvolio, da se nikad nije ni crvenio. On ima čudno mišljenje, da je sva ta noć i jad samo jedan nesporazumak i da bi se sunce dalo nadomjestiti,
sad već ne znam na koji način. Uostalom, on je već odavno to porekao.
Rezede, brižne mlade domaćice, vode svoje kućanstvo u mraku i nastoje da se, kako najbolje umiju, prilagode bijedi. I još uvek mirišu jedva osjetno.

Krupne ljubičice
, koje se ne miješaju nikad ni u što, ali imaju mnogo srca i razumijevanja za sve, što se zbiva, obnevideše i umriješe od tuge gledajući plavim očima nesrećni Suncokret, u kog su uvijek bile potajno zaljubljene.
Tulipani, što rastu uz ogradu, visoki su i tušti kao i prije. Ko zna, otkud oni vuku sok i kako uspijevaju bez sunca. Njih očito ne boli nikad ništa, dobro im je i oholi su, ali im cvijet zaudara na đubre.

Crna buba
, što stanuje u jednom busenu rondoa i živi od otpadaka cvijeća, tuži se bez prestanka na teška vremena. Po njenu mišljenju je ova noć kazna božja, koja pogađa evo i nedužne zajedno s krivcima.
“I bili su dojadili, mrmlja ona, čim bi sunce zašlo samo za oblačak, a oni svi u jedan glas: Sunce, sunce, sunce, gdje si?! Uvenusmo, izgibosmo od vlage i studeni; gdje si da nas izbaviš  i pridigneš, sunce, brate naš? Eto im sad! Tako je, ko traži hljeba nad pogaču” (Crna buba zna mnogo poslovica i njima podupire obično svoje tvrdnje).
O suncokretu ne govori drugačije nego kao o usijanoj glavi, koja je dobila ono, što je tražila, a i ostali su svi, manje ili više krivi. Crna buba sabira po vazdan mrvice po rondou i vuče u svoju jamu  pod busenom i po vazdan proklinje čas i sat, kad se rodila.
A oko svega cvijeća na svakom busiću slobodne zemlje raste sitna trava, koja duboko krije žile. Ona je ublijedela i tavori sada crna vremena, ali nije je mnogo i ona će se, ma kako gažena i ništena, podići i klisnuti u vis, čim dođe bolje vrijeme.
Tako izdiše vrt u noći.
*
Vi me pitate za ljude.
Oduvijek je bivalo da su iskušenja silazila na svijet i da je čovjek čovjeku zlo činio,
da je cvijeće venulo i da su nevini stradali, da su pjesnici govorili jezikom tajnovitim u polujasnim slikama, pa kad vam govorim o cvijeću, zašto me pitate za ljude?
Ivo Andrić

Bruce H. Lipton - BIOLOGIJA VJEROVANJA 5.







Stanice kao sićušni ljudi


Kako se ispostavilo, taj kolegij histologije bio je najsretnije
i intelektualno najintenzivnije razdoblje u mojoj akademskoj
karijeri. Slobodan da predajem kolegij onako kako sam ga želio
predavati, upustio sam se u nov način obrade gradiva, pristup
koji se u mojoj glavi razvijao nekoliko godina. Bio sam fasciniran
idejom da bi gledanje na stanice kao na »sićušne ljude« olakšalo
razumijevanje njihove fiziologije i ponašanja. Smišljati novu
strukturu kolegija bilo je uzbudljivo. Ideja ispreplitanja stanične
i ljudske biologije ponovno je rasplamsala nadahnuće za znanost
koje sam osjećao koje dijete. Taj entuzijazam sam i dalje imao u
svom istraživačkom laboratoriju, međutim ne i zarobljen u brojnim
birokratskim pojedinostima o kojima sam kao stalni profesor
bio dužan voditi računa, uključujući beskrajne sastanke i za
mene mukotrpna fakultetska primanja.
Bio sam sklon promatrati stanice kao slične ljudima budući
da sam, nakon godina provedenih iza mikroskopa, stekao poniznost
pred složenošću i moći, kako se isprva činilo, anatomski
jednostavnih kapljica u Petrijevoj zdjelici. U školi ste možda naučili
osnovne dijelove stanice: jezgra koja sadrži genetski materijal,
mitohondriji što proizvode energiju, zaštitna membrana na obodu
i citoplazma koja se nalazi između svega toga. Pa ipak, unutar
tih naizgled anatomski jednostavnih stanica nalazi se složen svijet;
te pametne stanice koriste tehnologije koje znanstvenici još
ne mogu dokraja shvatiti.
Ideju o stanicama kao sićušnim ljudima koju sam promišljao
većina bi biologa smatrala herezom. Pokušaj da se bilo što
što nije ljudsko poveže s ljudskim ponašanjem naziva se antropomorfizam.
»Pravi« znanstvenici antropomorfizam smatraju
nečim poput smrtnog grijeha i bojkotiraju znanstvenike koji ga
svjesno upotrebljavaju u svom radu.
No, ja sam smatrao da raskidam s ortodoksnim zbog dobrog
razloga. Biolozi do znanstvene spoznaje pokušavaju doći promatranjem
prirode i stvaranjem hipoteze o tome kako stvari funkcioniraju.
Izvođenje hipoteze i smišljanje pokusa od znanstvenika
neizostavno zahtijevaju da »smišlja« kako stanica ili neki drugi
živi organizam živi svoj život. Primjenjivanje tih »ljudskih« rješenja,
to jest ljudskog načina rješavanja bioloških tajni, biologa
automatski čini krivim za antropomorfiziranje. Kako god da pogledate,
biološka znanost se do određene mjere temelji na humaniziranju
onoga što se proučava.
Zapravo, mislim da je nepisana zabrana antropomorfizma
jedan zastarjeli ostatak srednjeg vijeka kada su vjerski autoriteti
nijekali postojanje bilo kakvog neposrednog odnosa između
ljudi i bilo kojeg drugog Božjeg stvorenja. Jasna mi je vrijednost
te koncepcije kada ljudi pokušavaju antropomorfizirati žarulju,
radio-prijemnik ili džepni nožić, međutim ne smatram je valjanom
kritikom kada se primjenjuje na žive organizme. Ljudi su
višestanični organizmi - zacijelo inherentno dijelimo temeljne
obrasce ponašanja s našim vlastitim stanicama.
Ipak, svjestan sam da je za priznavanje te paralele potrebna
promjena percepcije. Povijesno gledano, naša judeokršćanska
vjerovanja navela su nas na mišljenje da smo mi inteligentna
stvorenja koja su stvorena u zasebnom i različitom procesu od
svih drugih stvorenja, tj. biljaka i životinja. Zbog takvog stajališta
na niža bića prijezirno gledamo kao na neinteligentne životne
oblike, posebno na organizme koji su na nižim evolucijskim stepenicama
života.
Ništa nije dalje od istine. Kada druge ljude promatramo kao
individualne entitete ili gledamo same sebe u zrcalu kao individualni
organizam u jednom smo smislu u pravu, barem iz perspektive
naše razine opažanja. Međutim, kada bih vas smanjio na
veličinu pojedinačne stanice tako da možete vidjeti svoje tijelo iz
te perspektive, to bi vam pružilo potpuno novi pogled na svijet.
Kada biste pogledali na sebe iz te perspektive, ne biste se vidjeli
kao pojedinačni entitet. Vidjeli biste se kao živahnu zajednicu
više od pedeset tisuća milijardi pojedinačnih stanica.
...
... objasnio sam svojim studentima da je svaka stanica
jedno inteligentno biće koje može preživjeti samostalno, kao što
znanstvenici pokazuju kada izuzimaju pojedinačne stanice iz tijela
i uzgajaju ih kao kulturu stanica. Kao dijete intuitivno sam
znao da su te pametne stanice obdarene namjerom i svrhom;
aktivno traže okolinu koja podržava njihovo preživljavanje te
istovremeno izbjegavaju otrovne ili neprijateljske okoliše. Poput
ljudi, pojedinačne stanice analiziraju tisuće podražaja iz mikrookoline
u kojoj obitavaju. Analizom tih podataka stanice odabiru
prikladna ponašanja koja će im osigurati opstanak.
Nadalje, pojedinačne stanice sposobne su učiti na temelju
tih iskustava okoline i mogu stvarati stanično sjećanje koje zatim
prenose svom potomstvu. Na primjer, kada virus ospica zarazi
dijete, poziva se nezrela imunološka stanica da stvori zaštitno
proteinsko antitijelo protiv tog virusa. Tijekom tog postupka stanica
mora kreirati novi gen koji će služiti kao nacrt za proizvodnju
protein-antitijela za ospice.
Prvi korak u proizvodnji posebnog gena za antitijelo protiv
ospica događa se u jezgri nezrelih imuno-stanica. U njihovim
genima nalazi se vrlo velik broj DNK segmenata koji kodiraju
jedinstveno oblikovane odlomke proteina. Nasumičnim sastavljanjem
i rekombiniranjem tih DNK segmenata imuno-stanice
stvaraju mnoštvo različitih gena od kojih svaki funkcionira kao
jedinstveno oblikovan protein-antitijelo. Kada nezrela imunostanica
proizvede protein-antitijelo koji je »vjeran« fizički komplement
virusa ospica koji je napao tijelo, stanica će se aktivirati.
Aktivirane stanice koriste zapanjujući mehanizam nazvan
dozrijevanje afiniteta koji stanici omogućava da se savršeno »prilagodi«
konačnom obliku svog protein-antitijela i tako postane
savršeni komplement virusu ospica koji je napao tijelo.
Pomoću procesa po imenu somatska hipermutacija aktivirane
imuno-stanice stvaraju stotine kopija svog izvornog gen-antitijela.
Međutim, svaka nova inačica gena malo je mutirana tako da kodira
malo drukčije oblikovani protein antitijelo. Stanica odabire varijantu
gena koji je najprikladnije antitijelo. Ta izabrana verzija gena također
prolazi kroz uzastopne cikluse somatske hipermutacije koji dodatno
»tešu« oblik antitijela kako bi ono postalo »savršeni« fizički komplement
virusu ospica. [WU, et al., 2003.; Blanden i Steele, 1998.; Diaz i Casali,
2002.; Gerhart, 2002.].
Kada se tako usavršeno antitijelo spoji na virus, ono deaktivira
uljeza i označava ga za uništenje. Na taj način štiti dijete od
eskalacije ospica. Stanice zadržavaju svoje genetsko »sjećanje« na
to antitijelo, pa kada osoba u budućnosti dođe u doticaj s virusom
ospica, stanice trenutno mogu pokrenuti zaštitnu imunološku
reakciju. Novi gen-antitijelo može se prenijeti i na čitavo
potomstvo stanice kada se ona dijeli. Dakle, tijekom tog procesa
stanica je ne samo »naučila« o virusu ospica nego je i stvorila
»sjećanje« o njemu koje će naslijediti i širiti njezine stanice-kćeri.
Ova zapanjujuća značajka genetskog inženjerstva izrazito je važna
jer predstavlja inherentni »obavještajni« mehanizam putem
kojeg stanice evoluiraju. [Steele, et al., 1998.].

Danijel Goleman o saosećanju


http://www.ted.com/talks/lang/scc/daniel_goleman_on_compassion.html

PROROK: O RAZGOVORU






Razgovarate 
kad više niste u miru sa svojim mislima;
I kad više ne možete izdržati u samoći srca, živite na svojim usnama, a glasnost biva zabava i razbibriga. I u mnogom vašem razgovoru mišljenje je napola ubijeno.
Jer, misao je ptica prostora, i u krletki riječi može doista raširiti krila, ali ne može letjeti.
Ima ih među vama koji traže razgovorljive, iz straha da ne budu sami.
Tišina samotnosti otkriva njihovim očima golo jastvo, i rado bi umakli.
A ima ih koji razgovaraju, te, ne znajući i bez predumišljaja, otkrivaju poneku istinu koju sami ne mogu razumjeti.
A ima ih s istinom u sebi, ali je ne izgovaraju riječima.
U grudima takvih duh boravi u ritmičkoj tišini.
Kad prijatelja sretnete na putu ili na sajmu, neka duh u vama pokrene vaše usne i upravlja vašim jezikom. Neka glas u vašem glasu govori uhu u njegovu uhu.
Jer, njegova će duša čuvati istinu vašega srca, kao što se pamti okus vina, kad se i boja zaboravi, a ni posude više nema.


Halil Džubran

SLUŠAJ


Kad te zamolim, da me slušaš, a ti mi počneš davati savjete, nisi učinio to što sam te zamolio.
Kad te zamolim, da me poslušaš a ti me započneš pitati, zašto tako razmišljam, gaziš moje osjećaje.
Kad  te zamolim, da me slušaš a ti i osjetiš da moraš učiniti nešto, što bi riješilo moj problem, razočarao si me, pa neka ti zvuči čudno.
Slušaj! Sve što sam te zamolio je, samo da me poslušaš.
Ne govori, ne radi, samo me slušaj.
Sam mogu učiniti ono što je potrebno; nisam bogalj. Možda  sam bez hrabrosti i neodlučan, ali nisam  bogalj.
Ako nešto napraviš za mene, što znam sam i što sam moram učiniti za sebe, samo ćeš povečati moj strah i moju slabost. Ali ako jednostavno prihvatiš i uzmeš za gotovo činjenicu, da osjećam to što osjećam, bez obzira kako to nerazumno zvuči, odreći ću se potrebe da te uvjeravam šta leži iza tog mog nerazumnog osjećaja.
I kad mi samom to postane jasno, odgovor će mi biti jasan i ne trebam tvoj savjet. Nerazumni osjećaji će dobiti značenje tek kad uspijem shvatiti što stoji za njima. Možda upravo zato molitve djeluju na neke ljude, jer Bog je nijem i ne daje savjete, ne pokušava urediti stvari. On samo sluša i sluša i pusti te da radiš što hoćeš.
Zato molim te, samo me poslušaj i samo budi svjestan onoga što čuješ. Pa ako i ti želiš  govoriti, počekaj na svoj trenutek. Tada ću ja poslušati tebe.
Autor nepoznat

TAO TE ČING


Istinski dobar čovjek nije svjestan svoje dobrote.
I zato je i dobar.
Glup čovjek se trudi da bude dobar
I zato i nije dobar.

Mudar čovjek ne čini ništa,
A ipak ništa ne ostavlja nedovršenim.
Glup čovjek uvijek nešto radi,
A ipak ima sve više stvari koje treba da završi.

Najuzvišenija vrlina je čin bez svijesti o sopstvenom ja.
Najuzvišenija dobrota je bezuslovno davanje.
Najuzvišenija pravda je vidjeti bez predrasuda.

Ako nemaš Tao, najviše što možeš postići je dobrota.
Ako nisi dobar, najviše što možeš postići je moral.
Ako nisi moralan, preostaje ti običaj.
A običaj je ljuštura oko istinske vjere,
početak haosa.

Mudar čovjek slijedi svoju sopstvenu prirodu.
Ne upada u životne zamke.
Kaže se da:
“On slijedi suštinu, a ne pojavnost.”
“On ostaje čvrst, a ne labav.”
“On živi sa istinom, a ne sa laži.”