Странице

петак, 6. август 2010.

NADA


Nema ljepše nade od one što je nikla iz tuge i nema ljepših snova od onih što ih rađa bol. Ivan Cankar

Nada je čudna stvar. Ona je kao narkotik. Kunemo se da smo je se odrekli, ali gle, jednog dana, bez ikakve najave, ponovo postajemo njeni robovi. Rouz Trejmen
I najskromniji čovjek intimno vjeruje i uvijek se više nada nego što se usuđuje da prizna. Gotfrid Keler
Čovjek se uvijek nada, čak i onda kada je izgubio svaku nadu. Isidora Dankan
Manje uživamo u onome što smo postigli nego u onome čemu se nadamo. Žan Žak Ruso
Kada je nada gladna, sve oko tebe je hrana. Meklaflin
Mi moramo prihvatiti konačno razočarenje, ali ne i izgubiti beskonačnu nadu. Martin Luter King
Onaj ko nema nade u pobjedu, već je izgubio. Hoze Hoakin Olmedo
Najveći su oni ljudi koji u drugima mogu da probude nadu. Žan Žores

SREĆA


Onaj što grli ženu je Adam.
Žena je Eva. Sve se dešava prvi put. Video sam nešto belo na nebu.
Kažu mi da je to Mesec, ali šta mogu učiniti sa jednom reči i jednom mitologijom.
Pribojavam se drveća.
Tako je lepo.
Mirne životinje se približavaju da im kaže njihova imena.
Knjige u biblioteci nemaju slova.
Kada ih otvorim, naviru. Kad prelistavam atlas,
ocrtavam oblik Sumatre.
Onaj koji pali šibicu u mraku
pronalazi vatru.
Iz ogledala nas gleda onaj drugi.
Onaj što posmatra more vidi Englesku.
Onaj što izgovara Lilijenkronov stih ušao je u bitku.
Sanjao sam Kartaginu i legije koje su je opustošile.
Sanjao sam mač i vagu.
Blagoslovena neka je ljubav
u kojoj nema onoga koji poseduje ni one koja je posedovana,
već se oboje jedno drugom predaju.
Blagosloven neka je ružan san
koji nam otkriva da možemo stvoriti pakao.
Onaj što siđe na reku sišao je na Gang.
Onaj što gleda peščani sat vidi raspadanje carstva.
Onaj što se igra bodežom sluti Cezarevu smrt. Onaj što spava je svi ljudi. U pustinji sam video mladu Sfingu
koju tek što su isklesali. Nema ničeg starog pod suncem.
Sve se dogada prvi put,
ali na večni način.
Onaj što čita moje reči izmišlja ih.


Borhes

Džon Kasaona: Od lovokradica do čuvara



U svojoj rodnoj Namibiji, Džon Kasaona (John Kasaona) je smislio inovativni način da zaštiti ugrožene životinjske vrste: dajući obližnjim seljanima (uključujući nekadašnje lovokradice) odgovornost za životinje. I to funkcioniše.


VIŠE OD PUTA KOJIM SE REĐE IDE 19.



Paradoks vremena i novca

Ne samo da treba da odredimo nivo našeg angažovanja i odgovornosti kao građana već moramo da razmišljamo i o tome kada da se angažujemo. Odluka kada da se umešamo veoma je bitna, budući da u životu ne možemo da radimo sve što poželimo, i da su nam vreme, energija i novac ograničeni. Upoznao sam jednom prilikom pedesetpetogodišnju ženu sa odraslom decom koja je svoje snage usmerila na građansku neposlušnost. Ne samo da je imala vremena i energije za takvu aktivnost, već je imala i strpljenja. Ona je, zapravo, smatrala da nije produktivna ako barem jednom mesečno ne ode u zatvor. Čisto sumnjam da bi Bog pozvao majku ili oca koji treba da izdržavaju porodicu da idu u zatvor zbog građanske neposlušnosti.
Sve u svoje vreme, kaže izreka. Mnogima je već dosta izdržavanja i vaspitanja dece. Ljudi imaju različite izbore. Čuo sam za mnoge aktiviste koji nisu bili uspešni roditelji. Očito su daleko više vremena provodili u brizi za društvo nego za sopstvenu decu i kuću. Ali, neki od njih zaista su bili pozvani za taj posao i mada možda žale što više vremena nisu proveli s decom, svet se zbog toga što su se oni žrtvovali popravio.
Pojedinci koji smatraju da im je to građanska dužnost učinili su mnogo za društvo posvećujući mu vreme, novac i druga sredstva. „Volonterizam“ je reč koju koristimo za opisivanje truda da se nešto dobro uradi u sferama izvan ličnog materijalnog interesa i porodice. Čim se neka osoba bori za nešto, a ne očekuje nikakvu nadoknadu za to, njeno angažovanje u suštini je dobrovoljno, volontersko. Filantrop dobrovoljno daje novac. Nastavnik može da daje besplatne časove siromašnoj deci iz komšiluka. Učenik može da pomaže u prihvatilištu za smeštaj beskućnika. Zidar može jednom nedeljno da odlazi u starački dom i provede korisno vreme s nekim koga niko ne posećuje.
Volonterski rad u stvari je poziv. To je legitiman i kompleksan izbor isto kao i izbor profesije. Verujem da većina ljudi treba ponekad da radi dobrovoljno i da su volonterski rad i njegovi rezultati korisni i za društvo i za pojedinca. Bez obzira  da li je čovek koji se bavi dobrovoljnim radom mlad, srednjih godina ili star, on ima priliku da uči i da se razvija kroz to što drugima čini uslugu. Entuzijazam i energija mladih i raspoloživost, iskustvo i razumevanje starijih čine da oni budu veoma posvećeni svom dobrovoljnom radu.
Odluka o dobrovoljnom radu mora da bude dobro preispitana, jer zavisi od mnogih činilaca, od kojih je najznačajniji pravi trenutak. Prema jezgrovitim rečima duhovnika Eklazijasta:
Za svaku stvar pod nebesima postoji određeno vreme;
Vreme za rađanje i vreme za umiranje; vreme za sejanje i vreme za prikupljanje plodova onoga što je zasejano;
Vreme za ubijanje i vreme za lečenje; vreme za rušenje i vreme za građenje;
Vreme za plakanje i vreme za smejanje; vreme za žalost i vreme za igru;
Vreme za rasipanje kamena i vreme za sakupljanje kamenja; vreme za grljenje i vreme za bežanje od zagrljaja;
Vreme za dobijanje i vreme za gubljenje; vreme za čuvanje i vreme za rasipanje;
Vreme za paranje i vreme za šivenje; vreme za ćutanje i vreme za priču;
Vreme za ljubav i vreme za mržnju; vreme za rat i vreme za mir.
Isto koliko je važno vreme, toliko i ostali faktori utiču na nečiju sposobnost da bude na usluzi društvu. Mnogi uprošćeno shvataju aktivizam kao poziv na radikalno siromaštvo, pa ga zato i odbijaju. Rad za društveno dobro na mora da bude sinonim za potpuno žrtvovanje komfora. Pre nekoliko godina pročitao sam materijal za konferenciju društvenih aktivista u Novoj Škotskoj. Jedan od govornika koji je mnogo godina posvetio društvenom angažovanju i volonterizmu, kaže: „Siromašnima možete najviše da pomognete time što nećete postati siromašni.“ Ova tvrdnja može na prvi pogled da deluje surovo, ali mene je pogodila jer ima oreol istine...
Premda siromaštvo samo po sebi nije vrlina, postavlja se pitanje da li veliko bogatstvo jednostavno podrazumeva gramzivost. To svakako zavisi od toga kako se taj novac troši. Ima dosta istine u izreci da je koren sveg zla u novcu. Ali, ne mora uvek tako da bude. Pošto novac može da se upotrebi i da se nešto dobro uradi, čovek po imenu Leonard Or ukazao je da novac može da se shvati i kao „Bog u opticaju“.
Ali kada je dovoljno novca? Oni koji stiču novac ili čuvaju već stečeni, skloni su da odgovore: „Nikada.“ Po mom shvatanju novac služi za nešto, a nije sam po sebi cilj. A, ako je namenjen za nešto dobro, može se desiti da ga nikada ne bude dovoljno. U svakom slučaju, to pitanje retko se javlja osim ukoliko „imamo dovoljno“ novca i moramo da odlučimo šta s njim da radimo.
Često se shvata da novac možda više zarobljava nego što oslobađa. Novac je zavodljiv. U potrazi za kamenčićima napisao sam da se daleko više brinem zbog novca danas nego što sam se brinuo kad ga nismo imali mnogo. Ta briga razumljiva je do izvesne mere. Ali ja brinem zbog novca više nego što bi trebalo i na neodgovarajući način, tako da bi to lako moglo da mi postane opsesija. Svakako da nas novac oslobađa brige za budućnost. Ali on može da dovede i do lažnog ponosa i samozadovoljstva, kao da je novac merilo nečije vrednosti.
Ja sam možda podložniji toj opsesiji nego ostali ljudi. Rođen sam maja 1936. godine i dete sam recesije. Dok sam bio mali, otac je meni i bratu objašnjavao: „Momci, morate da naučite vrednost dolara.“ Stalno nam je ponavljao: „Otići ćemo u dom za siromašne.“ Deo mene tada je znao da se on šali. Međutim, urezalo se u pamćenje. Kad bih kao momak pozvao neku devojku na večeru, brinuo bih da ne naruči nešto drugo osim najjeftinijeg predjela. To sam uspeo da prevaziđem, ali i mnogo godina pošto smo supruga i ja dobili decu brinuo sam se da ne završimo u domu za siromašne. Šta ako dobijem srčani napad i ne mogu da radim? Šta ako budem osuđen? Šta ako propadne berza? Šta ako dođe do galopirajuće inflacije? Šta ako?
Mnogi ljudi izjednačavaju novac i sigurnost. Ali, potpuna sigurnost samo je iluzija. Život je sam po sebi nesiguran posao. Još kao sasvim mali, spoznao sam da je u životu jedino sigurno da je život neizvestan. O tom otkrovenju pričam od kad znam za sebe, ali do dana današnjeg moram stalno iznova da usvajam taj nauk. Novac je jedna vrsta sigurnosti i nikada ga ne može biti dovoljno – ne barem ako se trudimo da ostvarimo iluziju potpune sigurnosti.
... Ljudi koji se bave proučavanjem duše utvrdili su da ljudska rasa pati od „psihologije nedovoljnosti“ i teraju nas da prihvatimo „psihologiju obilja“, odnosno osećaj da će svega uvek biti dovoljno i da će Bog sve obezbediti u velikim količinama. Verujem u to učenje. Problem je samo u tome što kao dete recesije teško mogu tako da se ponašam, mada se trudim koliko god mogu...

Skot Pek

RAZMIŠLJANJE


Godinama sam bio nervozan (neurotičan). Bio sam plašljiv, depresivan i ohol. I svako bi mi govorio: Ti se moraš promijeniti. I svako bi mi govorio kako sam neurotičan. Bili su mi već dosadni, i ja sam im obećavao i mislio sam se promijeniti, ali nikad nisam uspio ma koliko da sam se trudio. To što me je najviše boljelo, bilo je da mi je najbolji prijatelj uvijek govorio kako sam neurotičan. I on je uvijek ponavljao, da se moram promijeniti. I njemu sam obećavao, pa opet nije od toga bilo ništa, to nikad nisam uspijevao. Tako sam se osjećao bespomoćan i zarobljen.

Baš on mi reče jednoga dana: “Ne mijenjaj se! Ostani takav kakav jesi! I nije važno, da li ćeš se ti promijeniti ili ne! Volim te takvog kakav jesi. Tako neka bude.” Te riječi su zvučale poput muzike u mojim ušima. “Ne mijenjaj se, ne mijenjaj se, volim te…” I ja sam se nekako opustio i postao sam življi, i gle čuda nad čudom – ja sam se promijenio. A sada znam da se nisam uistinu mogao promijeniti sve dok nisam našao nekoga, ko me zaista volio, bez obzira da li ću se promijeniti ili ne. “Volim te”, “rado te prihvatam takvog kakav jesi”… kad se nekome kažu ove riječi onda njemu ili njoj čine neobično dobro.

Biti voljen bez preduslova i pretpostavki omogućuje život pun smisla. Ako se neko osjeća voljen i ljubljen onda može velikodušno darovati svoj život, može se zauzimati za ljude a da uopšte ne gleda šta mu to donosi.

Ne odbacujte sebe govoreći kako ništa ne vrijedite! Dopustite sebi biti voljeni! Prihvatite sebe takvi kakvi jeste sa svim svojim vrlinama i manama!

Entoni De Melo

POTREBNO JE VRIJEME


Potrebno je vrijeme
d
a spoznaš razliku između isprepletenih ruku i okovanih duša.
Potrebno je vrijeme da saznaš,
da ljubav nije vječno nadanje, a osoba pored tebe ne mora biti sigurnost za cijeli život.
Potrebno je vrijeme da uvidiš,
da poljupci nisu zapečaćeni ugovori, a pokloni ne znače obećanja.
Potrebno je vrijeme da se suočiš sa svim svojim porazima,
uzdignutog čela i smjelog pogleda, jak/a kao gorostas.

Potrebno je vrijeme da shvatiš,
da se putevi baš danas grade, zato što je zemlja baš sutra nesigurna za gradnju.
Potrebno je vrijeme da shvatiš,
da će te opeći sunčevi zraci ako stojiš dugo izložen njima.

I baš zato,
posadi SADA cvijeće u bašti svoje duše i ne čekaj slučajne bukete.

Na kraju ćeš da vidiš:
Da možeš da ozdraviš,
Da si zaista uporan,
Da si prirodno jak,
Da si voljen.

I naučićeš svaki put nešto novo kada kažeš ZBOGOM.

ŽIVOT JE KAO…


MARLEN DITRIH
 Filmska glumica Marlen Ditrih prisustvovala je jednom predavanju o inteligenciji muškaraca i žena. Poslije predavanja predavač se obratio “najljepšoj baki na svijetu” i upitao je ima li šta dodati na temu. Marlen mu je odgovorila:
Možda je istina da su muškarci inteligentniji od žena, ali ja još nisam vidjela ženu koja bi trčala za glupim muškarcem i samo se divila njegovim lijepim nogama.
BENDŽAMIN FRENKLIN

Bendžamin Frenklin bio je protiv toga da pravo glasa imaju samo poreski obveznici. Povodom toga jednom je rekao:
Imam lijepog magarca za kojeg plaćam porez, dakle imam pravo glasa. Kada mi životinja bude uginula, neću više plaćati, i prema tome neću više biti glasač. A sada bih zaista želio znati ko je zapravo glasač: ja ili moj magarac?

FRIDRIH VELIKI

Jednom je, u vrijeme mira s Francuzima, njemački car Fridrih Veliki dodijelio orden nekom svom kapetanu. On je zahvaljujući se rekao:
Veli
čanstvo, volio bih da sam to odlikovanje zaslužio na bojnom polju.
Da
, da, svakako – odgovori car – ali zar mislite da bih zbog vas sada trebao započeti neki novi rat?

ROBERT KOH

Bakteriologa i doktora Roberta Koha jednom je prilike neko htio u društvu poniziti te ga upita:
Da li ste vi doktor za stoku? 
Koh živahno odgovori:
Da, a šta vas boli?