Странице

уторак, 16. новембар 2010.

Recept za ribu

DVA PRIJATELJA


Bile su reči prvog
modra vatra vodolika
Rasla vatra i plamsala
gaseći se.
Bile su reči drugog
modra voda ognjolika
Od plavnosti njine
voda je sahnula.
Nagnuo se prvi
nad tu modru vodu
Stajao tren i otisao
vatru nije video
Nagnuo se drugi
nad tu modru vatru
Stajao tren i otišao
vodu nije video
Tada rekao
prijatelj prijatelju
Rekao mu vele
to što izreče voda
Rekao tada
prijatelj prijatelju
rekao mu vele
to što poreče vatra
Otišli bistri usplamteli
otišli prijatelji
prvi prema vodi
drugi prema vatri
Otišli a nisu shvatili
iza vatre je bila voda
iza vode bila je vatra.
Atanas Vangelov

Bruce H. Lipton - BIOLOGIJA VJEROVANJA 36.


Svjesno majčinstvo i očinstvo

Običavao sam završavati svoja javna predavanja upozorenjem
da smo svi osobno odgovorni za sve što se događa u našim
životima. Takvi završeci nisu me činili popularnim kod publike.
Mnogi ljudi nisu bili spremni prihvatiti toliku odgovornost. Nakon
jednog predavanja jedna starija žena iz publike bila je toliko
uznemirena mojim završetkom predavanja da je dovela svog supruga
iza pozornice i, sva u suzama, žestoko se usprotivila mom
zaključku. Nije htjela imati nikakvog udjela u nekim od tragedija
koje je proživjela. Ta žena uvjerila me da moj završni zaključak
mora biti izmijenjen. Shvatio sam da ne želim doprinijeti nametanju
krivice i krivnje bilo kom pojedincu. Kao društvo u cjelini,
previše smo skloni samooptuživanju i traženju žrtvenih janjaca
za naše probleme. Kako kroz život stječemo spoznaje, postajemo
bolje osposobljeni za preuzimanje upravljanja nad svojim
životom. Nakon kraćeg razmišljanja ta žena iz publike radosno
je prihvatila sljedeći zaključak: vi ste osobno odgovorni za sve u
svom životu, nakon što postanete svjesni da ste osobno odgovorni
za sve u svom životu. Netko ne može biti »kriv« za to što je loš
roditelj, osim ako nije već svjestan gore spomenute informacije
i ne obazire se na nju. Nakon što postanete svjesni ove informacije,
možete je početi primjenjivati da biste reprogramirali svoje ponašanje.
A dok smo kod teme mitova o roditeljstvu, apsolutna je neistina
da ste isti roditelj prema svakom svom djetetu. Vaše drugo
dijete nije klon prvog djeteta. U vašem svijetu ne događaju se
iste stvari koje su se događale kad je rođeno prvo dijete...
Još jedan mit kojim bih se htio pozabaviti je onaj da mala
djeca trebaju puno stimulacije u obliku crno-bijelih karata ili
drugih pomagala za učenje koja se roditeljima reklamiraju kao
sredstva za povećanje inteligencije njihove djece. Nadahnjujuća
knjiga Michaela Mendizze i Josepha Chiltona Pearcea pod naslovom
'Čarobni roditelj, čarobno dijete' (Magical Parent, Magical Child)
jasno objašnjava da je igra, a ne programiranje, ključ za optimiziranje
učenja i sposobnosti beba i djece. [Mendizza i Pearce, 2001.] Djeci
trebaju roditelji koji znaju kroz igru kod svoje djece njegovati
radoznalost, kreativnost i čuđenje koje će ih kasnije pratiti u svijetu.
Očigledno, ono što ljudima treba je skrb u obliku ljubavi i
mogućnost promatranja starijih ljudi koje se bave svojim svakodnevnim
poslovima. Kad se bebe u sirotištima, na primjer, drže u krevetićima i
pruža im se samo hrana, ali ne i osmijesi i zagrljaji svakoj bebi posebno,
one razvijaju dugotrajne razvojne poremećaje. Jedno istraživanje
rumunjske siročadi koje je provela Mary Carlson, neurobiologinja s
Medicinskog fakulteta Sveučilišta Harvard, došlo je do zaključka da su
nedostatak dodirivanja i pažnje u rumunjskim sirotištima, te loša kvaliteta
centara za cjelodnevni boravak usporavali rast djece i loše utjecali na njihovo
ponašanje. Carlson, koja je proučila šezdesetero rumunjske djece u dobi
između par mjeseci i tri godine, mjerila je njihove razine kortizola
analizirajući uzorke sline. Što je dijete bilo pod većim stresom, na temelju
povišene razine kortizola u krvi, to su posljedice bile teže. [Holden, 1996.]
Carlson i drugi također su proveli istraživanja na majmunima i štakorima,
demonstrirajući ključne veze između dodira, lučenja hormona stresa,
kortizola, i socijalnog razvoja. Istraživanja Jamesa W. Prescotta, bivšeg
direktora Odjela za zdravlje ljudi i razvoj djece Nacionalnog instituta za
zdravlje, otkrila su da su novorođena majmunčad kojoj je bio uskraćen
tjelesni kontakt s njihovim majkama ili društveni kontakt s drugima, razvila
abnormalne stresne profile i postala nasilni sociopati. [Prescott, 1996. i 1990.]
Prescott je ova istraživanja popratio procjenom ljudskih kultura na temelju
načina na koji odgajaju svoju djecu. Otkrio je da kada društvo fizički drži i
voli svoju djecu i ne potiskuje seksualnost, ta je kultura mirna. Za mirne
kulture karakteristični su roditelji koji održavaju česte tjelesne kontakte
sa svojom djecom, kao što su nošenje svoje bebe na grudima ili leđima
tijekom dana. Za razliku od toga, društva koja svojim bebama, djeci i
adolescentima uskraćuju česte dodire, po prirodi su neizbježno nasilna.
Jedna od razlika između populacija je u tome što mnoga djeca koja ne primaju
dovoljno dodira boluju od somatosenzornog afektivnog poremećaja. Obilježje
tog poremećaja je nesposobnost fiziološkog suzbijanja rastućih razina hormona
stresa, koji su preteče nasilnih epizoda.
Ta otkrića pružaju uvid u nasilje koje je sveprisutno u Sjedinjenim Državama.
Umjesto podrške tjelesnoj bliskosti, naše trenutne medicinske i psihološke
prakse često je obeshrabruju. Od neprirodnog uplitanja liječnika u prirodni
proces rađanja, na primjer, odvajanjem novorođenčeta od roditelja na duža
razdoblja u rodilištima, do preporuka roditeljima da ne reagiraju na plač
svoje djece kako ih ne bi razmazili... takve prakse, navodno utemeljene na
znanosti, bez sumnje doprinose nasilju u našoj civilizaciji. Istraživanja u vezi
s dodirima - ili njihovim nedostatkom - i njihovim odnosom s nasiljem detaljno
su opisana na web lokaciji www.violence.de.
No, što je s rumunjskom djecom koja su odrasla u teškim uvjetima i kasnije
postala ono što je jedan istraživač nazvao »otporna čuda«. Zašto neka djeca
odlično napreduju unatoč okolnostima u kojima su odrasla? Zato što imaju
»bolje« gene? Sada već zacijelo znate da ne smatram da je tome tako.
Vjerojatnije je da su biološki roditelji tih otpornih čuda pružili bolji prenatalni i
perinatalni okoliš, kao i dobru ishranu, u ključnim točkama djetetova razdoblja.
Pouka za roditelje posvojitelje je ta da se ne trebaju pretvarati da su životi
njihove djece počeli kada su stigla u novo okruženje. Njihova djeca su možda
već programirana vjerovanjima svojih bioloških roditelja da su neželjena ili
nevoljena. Ako su sretnija, možda su, u nekom ključnom periodu svog razvoja,
primila pozitivne, životno-afirmirajuće poruke od svojih skrbnika. Ukoliko
roditelji posvojitelji nisu svjesni pre- i perinatalnog programiranja, moguće je
da se neće moći realistički nositi s problemima posvojene djece. Možda neće
shvatiti da im njihova djeca nisu stigla kao »prazna ploča«, baš kao što ni
novorođenčad ne dolaze na svijet kao prazne ploče, nedirnute tijekom devet
mjeseci što su ih provela u majčinoj utrobi. Bolje je prepoznati to programiranje
i raditi, ako je potrebno, na tome da ga se promijeni.
Kako za roditelje posvojitelje tako i za biološke roditelje, poruka je jasna:
geni vaše djece odražavaju samo njihov potencijal, ne njihovu sudbinu.
Na vama je da im osigurate okoliš koji će im omogućiti da se razviju do svojih
najviših potencijala. Zapamtite da ne tvrdim da roditelji moraju čitati puno knjiga
o roditeljstvu. Sreo sam mnoge ljude koje su intelektualno privukle ideje iznesene
u ovoj knjizi. Ali, intelektualno zanimanje nije dovoljno. To sam isprobao i sam.
Bio sam intelektualno svjestan svega iz ove knjige, no, prije nego što sam učinio
napor da se promijenim to nije imalo nikakvog utjecaja na moj život. Ako
samo pročitate ovu knjigu i mislite da će se vaš život i životi vaše djece promijeniti,
radite istu stvar kao kad biste prihvatili najnoviju farmaceutsku pilulu misleći da
će ona »popraviti« sve. Nitko se neće popraviti dok ne poduzme napor da se
promijeni. Evo mog izazova vama. Odbacite neutemeljene strahove i potrudite
se da ne usadite nepotrebne strahove i sputavajuća vjerovanja u podsvjesni um
svoje djece. Najvažnije od svega, nemojte prihvatiti fatalističku poruku genetskog
determinizma. Možete pomoći svojoj djeci da dosegnu svoj potencijal i možete
promijeniti svoj vlastiti život. Niste »zaglavili« sa svojim genima. Uvažite stanične
pouke o zaštiti i rastu i prebacite svoje živote u stanje rasta kad god je to moguće.
Zapamtite da za ljudska bića najsnažniji poticaj na rast nije najskuplja škola, najveća
igračka ili najbolje plaćen posao. Davno prije stanične biologije i proučavanja djece
u sirotištima, svjesni roditelji i vidovnjaci poput Rumija znali su da je za ljudske
bebe i odrasle najbolji stimulator rasta ljubav.

"TED Prize" želja Džejmija Olivera (Jamie Oliver): naučiti svako dete o hrani


http://www.ted.com/talks/lang/scc/jamie_oliver.html

ABC model ljudskog ponašanja


Većina ljudi razmišlja na način tako da druge osobe ili događaje proglašavaju uzrocima za osećanja koja imaju. “On me dovodi do ludila!” “Od nje me boli glava!” “On čini da se osećam neprivlačnom.”

Ponekad se drugi zaista loše ophode prema vama ili vas odbacuju. Ljudski je, normalno i odgovarajuće doživeti frustraciju, razočarenje i tugu kada doživite takve postupke. Ali, kada nasednete na ideju da morate osetiti duboku uznemirenost kada vam se dešavaju takve stvari, tada samo povećavate svoju povređenost. Vi sami sebe činite ranjivim u smislu gubitka samopoštovanja, doživljavanja besa, depresije, preteranog straha…
Kako da prevaziđete ovu lošu naviku da sami sebe činite pretarano uznemirenim i povređenim kada vam se dešavaju loše stvari, kada vas drugi odbace ili se loše ophode prema vama?
Grčki filozof Epiktetus jer pre više od dve hiljade godina rekao „Ne uznemiravaju nas stvari same po sebi, već ono što mislimo o njima“. Dakle, nisu drugi ljudi, njihovo ponašanje i događaji ono što direktno prouzrokuje naše emocije već način na koji ih gledamo i način na koji razmišljamo o njima. Ako prihvatite činjenicu da sami sebe činite uznemirenim načinom na koji razmišljate o događajima, moći ćete naučiti kako da se oslobodite nezdravih emocija koje su posledica iracionalnog razmišljanja i bićete u stanju da bistrije glave smišljate rešenja problema u kojima se nalazite.
Ako se sa druge strane nastavite pridržavati filozofije po kojoj su emocije posledica događaja i ponašanja drugih ljudi ostaćete nemoćni da stvari u životu menjate tako da vam idu na ruku.

Šta je ABC model ljudskog ponašanja?

ABC model ljudskog ponašanja predstavlja formulu u kojoj je sažeta ideja koju je Epiktetus izneo u svojoj čuvenoj rečenici da ljude ne uznemiravaju stvari po sebi već ono što mislimo o njima. Ovaj model je moguće najbolje razumeti kroz primer:

A. Na tački A se nalazi aktivirajući događaj. Aktivirajući događaj može biti ponašanje druge osobe povodom koga se osećate loše, teške životne okolnosti, emocija, misao… Jednom rečju, pod aktivirajućim događajem može se podrazumevati bilo šta povodom čega se osećate uznemireno, besno, depresivno itd. Na primer, aktivirajući događaj može biti činjenica da vaš dečko ili devojka već mesecima izbegava da ima seks sa vama. Odbija sve vaše pokušaje i neće da razgovara o tom problemu. Na svaki vaš pokušaj da se problem reši on/ona izjavljuje: “Prosto nisam raspoložen/a za seks.”

C. Na tački C doživljavate emocionalnu posledicu: osećate se povređeno, depresivno i besno.

B. Na tački B nalaze se vaša uverenja od kojih zavisi kakve ćete emocije imati povodom događaja i ponašanja drugih. U situaciji u kojoj se suočavate sa seksualnim odbijanjem od strane vašeg partnera, neki će se osećati depresivno ili besno a neki će samo biti tužni ili razočarani. Razlog zašto se neki osećaju depresivno a drugi samo razočarano ili frustrirano povodom odbijanja jesu različita uverenja koja imaju o samom odbijanju.

Recimo da napravimo mali eksperiment i sprovedemo anketu kako bi utvrdili uzrok emocija u datoj situaciji. U ovom slučaju, ako A uzrokuje C, svaki dečko ili devojka bi se osećali isto kada partner koga vole izbegava sa njima da ima seks. Dakle, svi bi bili povređeni i besni. Ono što bi nam pomenuta anketa zapravo otkrila jeste da oko 80 % mladih ljudi oseća povređenost i bes ali da isto tako postoji određena manjina koja se u ovoj situaciji oseća samo tužno, razočarano ili frustrirano ali ne i duboko poniženo i besno. Oni koji se osećaju povređeno, razmišljaju iracionalno, dok oni koji su samo tužni razmišljaju racionalno.
Kao što vidite iz navedenog primera, vi imate izbor u tački B! Ukoliko izaberete da o događajima koji vam se dešavaju razmišljate racionalno, poštedećete sebe bespotrebne uznemirenosti i povređenosti. Ako sa druge strane izaberete da razmišljate iracionalno, da se užasavate nad neprijatnim događajima, zahtevate da oni ne smeju da vam se dešavaju i da stvari moraju izgledati drugačije i onako kako vi želite, onda ćete se osećati depresivno, povređeno i besno.
U pomenutom primeru imate izbor da o odbijanju svog partnera razmišljate racionalno: “Voleo bih da moj partner/ka ne izbegava seks sa mnom ali to ne znači da on/a ne sme da izbegava seks sa mnom. Ako to već radi, očigledno sme. To što me izbegava me zaista frustrira ali ne znači da je on/a loša osoba zato što to radi niti znači da ja manje vredim zato što neće da ima seks sa mnom. Pokušaću da pronađem način da rešimo ovaj problem, verovatno neće biti lako ali ja to mogu da podnesem.”
Sa druge strane, iracionalno razmišljanje povodom odbijanja, kojim sebi stvarate povređenost, bes i depresiju je sledeće: “To što partner/ka odbija da ima seks sa mnom je užasno i ja to prosto ne mogu da podnesem. On/a je jedna užasna osoba što se ponaša tako. On/a ne bi trebalo tako da se ponaša. Potrebno mi je njegovo interesovanje. Ako u našoj vezi nedostaje strast to znači da sam bezuspešna, neprivlačna i da ništa ne vredim.”
Sasvim je razumno verovati da je neprijatno to što ste u vezi u kojoj je seks redak i da bi vaš odnos bio prisniji i radosniji da ga imate. Ovakvim razmišljanjem osećali biste se frustrirano i razočarano. Ali, kada tome pridodate uverenje da se vaš partner ne sme ponašati na taj način i da je to užasno i nepodnošljivo, vi sami stvarate sopstveni jad!
Ljudi su skloni da sebe ubede u razne besmislice kojima sami sebe povređuju i čine depresivnim i besnim. Kako bi sebe poštedeli ovih negativnih emocija, važno je da razumete da nisu događaji sami po sebi ono što izaziva vaše emocije već da to radite sami sa načinom na koji razmišljate. Uz mnogo rada možete naučiti da izaberete kako ćete se osećati tako što ćete izabrati način na koji ćete razmišljati o stvarima koje vam se dešavaju.
Umesto da kukate nad sobom ili proglašavate život i druge ljude nepravednim onda kada stvari nisu kako vi želite, napravite izbor da razmišljate racionalno što će vam omogućiti ne samo da se osećate bolje nego i da konstruktivnije rešavate probleme sa kojima se srećete.


Mia Popić, dipl. psihološkinja
http://www.vaspsiholog.com/2010/09/abc-model-ljudskog-ponasanja/
Uzalud je budim

Budim je zbog sunca koje objašnjava sebe biljkama
zbog neba razapetog između prstiju
budim je zbog reči koje peku grlo
volim je ušima
treba ići do kraja sveta i naći rosu na travi
budim je zbog dalekih stvari koje liče na ove
ovde
zbog ljudi koji bez čela i imena prolaze ulicom
zbog anonimnih reči trgova budim je zbog manufakturnih pejzaža javnih parkova
budim je zbog ove naše planete koja će možda
biti mina u raskrvavljenom nebu
zbog osmeha u kamenu drugova zaspalih između
dve bitke
kada nebo nije bilo više veliki kavez za ptice
nego aerodrom
moja ljubav puna drugih je deo zore
budim je zbog zore zbog ljubavi zbog sebe zbog
drugih
budim je mada je to uzaludnije negoli dozivati
pticu zauvek sletelu
sigurno je rekla: neka me traži i vidi da me
nema
ta žena sa rukama deteta koju volim
to dete zaspalo ne obrisavši suze koje budim
uzalud uzalud uzalud
uzalud je budim
jer će se probuditi drukčija i nova
uzalud je budim
jer njena usta neće moći da joj kažu
uzalud je budim
ti znaš da voda protiče ali ne kaže ništa
uzalud je budim
treba obećati izgubljenom imenu nečije lice
u pesku


Branko Miljković