Странице

понедељак, 19. јул 2010.

O ranom ustajanju


U letnje dane, češće no obično, dešava nam se da ustanemo pre sunca. Kao da nas neka nepoznata ruka prodrma i rasani; u čudu se pitamo šta se to zbilo, ali san se ne vraća. Nekako, oko tri sata izjutra, nebo se, na naš užas, počinje da cepa; konture stabala kao da iskoračavaju iz mraka; nebo i zemlja ponovo ispostavljaju uobičajeno, hladno rastojanje. Odmah potom počinje moćni kliktaj ptica: iz stotine grla diže se ushićeni pozdrav svanuću. Ne, to nije pozdrav, jer ptičiji pozdrav dolazi zajedno sa razdanjivanjem, s njime i iz njega, taj je pozdrav prosto, zvučna pratnja svitanja. Kao što se u nebu pojavljuje svetlost čiji se izvor ne vidi, tako se na zemlji javlja ptičija pesma; red i smisao tih pojava, utvrđeni su pre našeg dolaska na zemlju.
Vreme između prvog cika zore i izlaska sunca, može poprilično da potraje, i do tri sata. Tri sata blagog i ničijeg jutra i tri sata u radnoj halabuci dana – to nije isto. Pre no što se pojavi sunce, nema lažnog dešavanja, nema ludih ubrzanja i nepotrebne žurbe; sve je na svome mestu, u odgovarajućoj veličini i razmeri.
Jutro je sređen izlog gole večnosti, trenutak jasne istinitosti ovog sveta. Do pravog početka života i radnog dana, ima još mnogo, a opet, niko vas ne sprečava da se bacite na posao, da učinite više no što ste juče mogli i pomisliti. Na rubu dana, na ivici te dosadne laži koja nas preko dana proganja, evo gde otkrivamo kutak čistoće, neiznajmljenu oazu pouzdanja i reda. Svako nas predjutarje podseti na jedini put kojim bi trebalo ići i na to : da je život svečano čudo, luda i neponovljiva prilika, da razloga za radovanje uvek ima. Svakoga jutra, sve ponovo počinje iz početka, i čovek je tada ponajdalje od jeftinih razočaranja. Ništa nije izgubljeno, naprotiv.
Ništa se nije desilo, ništa ne postoji, sve treba
tek da se zbude
Naše je bogatstvo u danima koji se Mesecu
i Suncu iz velike daljine nude
Raduj se ovom jutru tako sigurnom u sebe, tako
ravnomernom i svetlom
Odahni pod praznim nebom preko koga prođoše
zvezde sa svojom zlatnom metlom.
Uranili smo bez plana i cilja, slobodni, razrešeni, baš kao taj dan koji se isto rodio bez plana i bez cilja, čist i neupotrebljavan, dan van istorije naših patnji, van promašaja na koje smo se navikli.
Na mestu na kom će se pojaviti sunce pršti sjaj. Zora, po staroj latinskoj igri reči (Aurora qui habet aurum in ore) doista ima zlata u ustima. Niko ne zna kako će to blago biti upotrebljeno, u šta uloženo. Makar u ovom trenutku dana imamo iluziju o potpunoj slobodi izbora: i sami neodložni zadaci dana zavise od naše odluke; nije sigurno da ćemo prihvatiti jaram. Mučne brige sa kojima smo sinoć usnivali, čine nam se sada lišene težine, nevažne, usputno rešive.
Protiču minuti skladno i tiho, kao da se provlače kroz tišinu. Zidni časovnici po praznim kuhinjama izbijaju 5,6,7,8 puta. Najbolje doba dana, prolazi nam u oklevanju, u pripremanju, u doterivanju, u spravljanju doručka. Seljaci su odavno na njivama; ono što se uradi za lada, to je urađeno; posle oko 10 sati, kad zaciče skakavci, kad zvezda upeče, sa radom je gotovo. Tada dolaze činovnici, bunovni, bezvoljni, da proknjiže urađeno. Ali, u tom trenutku, dan je već odavno krenuo drugim tokom, nizbrdo.
Ko prespava jutarnje sate, proćerdao je jedinstvenu priliku da izdaleka osmotri fotografije jednog čistijeg i mirnijeg života. Nažalost, mi se obično budimo onda kada je sve gotovo, kada je življenje već krenulo svojim uhodanim pravcem, kad je đavo sve već uzeo pod svoje. Bezglavo, pravo iz sna, hitamo u svoje kancelarije, a da čestito i ne progledamo, u koji smo to dan ušli, niti pravac u kome on ide.

AKO UZMEMO


Ako uzmemo ono što vidimo
mašine koje nas izluđuju,
ljubavnike koji se na kraju mrze,
tu ribu na pijaci,
što zuri naviše u nas,
cvijeće koje trune,
muve u paukovoj mreži,
ulične nerede,
urlike lavova u kavezu,
klovnove zaljubljene u novčanice,
nacije što pomjeraju ljude kao pione,
dnevne lopove sa prelijepim
noćnim ženama i vinom,
pretrpane zatvore.
Uobičajeno nezaposlene,
anemičnu travu,
ljude dovoljno stare da vole grob.
Te stvari, i druge, pokazuju
kako se život klati na istruljeloj osovini.
Ali ostavili su nam malo muzike
i govornički šou na uglu,
čašicu viskija,
plavu kravatu,
džepno izdanje Remboovih pjesama,
konja koji juri kao da mu đavo uvrće rep,
i onda je tu ponovo ljubav
kao tramvaj koji na vrijeme stiže
iza ćoška,
grad koji čeka,
vino i cvijeće,
voda što šeta preko jezera
i ljeto i zima
i ljeto
i ljeto
i opet zima.
Čarls Bukovski

VIŠE OD PUTA KOJIM SE REĐE IDE 4.

Vreme i efikasnost

Verovanje da većina ljudi sasvim prirodno zna kako se razmišlja u sebi sadrži skrivenu pretpostavku da razmišljanje ne zahteva ni napor ni vreme. Pošto imamo sreće da živimo u društvu koje nam omogućuje da u svakodnevnom životu efikasno koristimo svoje vreme (možemo da pokupimo stvari sa hemijskog čišćenja i ručak iz restorana na povratku s posla), počeli smo da očekujemo da i rezultati budu isto tako brzi kao i usluge u restoranu brze hrane. Podstiču nas da uspešno koristimo vreme, ali mi retko odvajamo vreme za efikasno razmišljanje. Kada naiđemo na životne probleme, zamišljamo da ćemo se s njima izboriti isto tako brzo i uspešno kao što vidimo da se to rešava na televiziji u polučasovnoj emisiji.
Upravo zbog toga mnogi ljudi ne pokazuju gotovo nikakvo interesovanje za kontemplaciju. Trud potreban za istinsko razmišljanje često ih navodi da od nje odustanu i da se vrte ukrug samo zato što izbegavaju da se uspešno bore sa raznovrsnim životnim problemima. Ne bi im palo na pamet da krenu na dug put kolima, a da prethodno ne pogledaju kartu i odluče kojim putem da idu. Međutim, na svom dugom psihološko-duhovnom životnom putu retko zastaju da bi razmislili o tome zašto idu, kuda idu, kuda zapravo žele da idu ili kako najlakše i najbrže da putuju.
U tom uprošćenom pristupu, često previđamo razne vidove života koji nam izmiču pažnji sve dok se ne pretvore u goruće probleme. Ili, recimo, odbacujemo nove ideje koje bi mogle da nam donesu dalji razvoj samo zato što se ne uklapaju u opšti okvir naših zamišljenih predstava i ideja o sebi. Veoma mnogo vremena trošimo na jednostavne reakcije. Ponašamo se kao da smo roboti programirani da reagujemo kad nas pritisnu na dugme i radimo ono što zahteva najmanje vremena i pažnje. Zanemarujemo sve što zahteva veće ulaganje vremena i energije u razmišljanje. Klizimo po površini ne razmišljajući. Ipak, moramo da priznamo da dobro razmišljanje jeste proces koji zahteva vreme. Ne možemo očekivati trenutne rezultate. Moramo malo da usporimo i odvojimo vreme za kontemplaciju, meditaciju, pa i molitvu. To je jedini put ka punijem i uspešnijem životu.
...
Razmišljati samostalno na znači ići suviše daleko da se isključuje obaveštavanje i učenje od drugih. Prema tome, premda je pravilno da razmišljamo nezavisno, to nikako ne znači da treba da se ponašamo kao raspuštena deca, da odbacujemo svu tradicionalnu mudrost i ne prihvatamo društvene norme. To bi bilo nepotrebno trošenje snage i uzaludno gubljenje vremena. Svakako možemo mnogo da naučimo od dobrih lidera i nastavnika – bilo zvanično ili nezvanično. Upravo su oni što dobro razmišljaju dobri primeri koji nam pokazuju šta znače uspešnost i pun život.
Smatram da je (među ostalima) i moja ličnost pravi stručnjak za efikasnost. I kao psihijatar i kao pisac, trudio sam se da pomognem ljudima da žive uspešnije, što ne znači da sve vreme moraju da budu srećni i zadovoljni, već više da uče koliko god mogu, u svakoj prilici, i tako ostvare najviše od života.
Dok sam držao predavanja, često su me pitali kako uspevam toliko da radim, da držim predavanja, pišem, budem otac i suprug, bavim se aktivno društvenim radom i pasionirano čitam. To uspevam zbog toga što najmanje dva sata dnevno provodim ne radeći ništa – odnosno odvajam vreme za razmišljanje, molitvu i određivanje prioriteta – pa tako postajem efikasniji.
Kada ste efikasni, možete da uradite više stvari za kraće vreme. U efikasnom razmišljanju naučite kako da date prednost onome što je važno da biste se direktno suočili sa životnim problemima, a ne da se pravite da ih ne vidite.
Efikasnost neizostavno uključuje disciplinu. Disciplinovanost uključuje sposobnost odlaganja zadovoljstva, kao i spremnost na razmatranje mogućnosti. S druge strane, površno razmišljanje donosi nedisciplinu. Rešenja se donose na brzinu a ne posle razmatranja mogućnosti, što obično ne rezultira mudrim i korisnim odlukama.
Biti efikasan ne znači postati čovek mašina. Bilo bi smešno kada biste pokušali da isplanirate svaki trenutak dana. Efikasnost ne podrazumeva samo planiranje već i pripremanje. Kada se pojavi neka neodložna situacija, što neminovno mora da se dogodi, bićemo sposobni da uradimo ono što je u tom trenutku najvažnije jer smo već uradili svoj domaći zadatak. Efikasnost uključuje i spremnost za one stvari koje moraju da se urade pre nego što se pretvore u teške probleme, koji su inače mogli da se spreče.
Površnost je neefikasan i nemaran način rešavanja problema. Nikakav napredak nije moguć kada se u razmišljanju koriste kratice da bi se izbegli uobičajeni napor i patnja koji prate disciplinovano rešavanje problema. Uprošćavanje, odnosno površnost, nije samo sredstvo kojim održavamo iluziju da postoje jednostavni odgovori; ono je i siguran put do krutosti i blokade. Upravo zbog toga i pravim razliku između uprošćavanja – površnosti – koja sadrži proste odgovore i efikasne jednostavnosti u određivanju prioriteta pre donošenja odluka.

Paradoks i celovito razmišljanje

Verujem da da oni koji tvrde da postoje jednostavni odgovori – jedan jedini razlog za sve – u stvari podstiču uprošćavanje, to jest pojednostavljivanje, i intelektualno licemerje. Putujući po svetu otkrio sam da je takvo licemerje češće uobičajenost nego izuzetak. Ako pretpostavimo da postoji neko objašnjenje za sve stvari, sasvim je prirodno da ga tražimo i odbacujemo sve ostale mogućnosti koje se u njega ne uklapaju, ukoliko bismo ih uopšte i tražili. Iznenađen sam koliki broj obrazovanih ljudi daju ili traže prosta objašnjenja za složene pojave kao što su pobune, homoseksualnost, abortus, siromaštvo, bolest, zlo i rat. Verujem da bi često bilo mnogo zdravije da se usudimo da živimo bez objašnjenja za mnoge stvari nego da živimo s tumačenjima koja su uprošćena.
U Potrazi za kamenčićima preneo sam razgovor koji sam vodio s jednim bogatim belim brokerom. Pričajući o pobunama u Los Anđelesu posle sudske odluke da policajac koji je pretukao Rodnija Kinga nije kriv, taj broker, visokoobrazovan, inteligentan i uspešan čovek, rekao mi je samouvereno da je uzrok pobuna „pad porodičnih vrednosti“. Taj zaključak izvukao je na osnovu svog zapažanja da su svi pobunjenici bili mladi crnci. „Da su oženjeni i da rade da bi izdržavali porodicu, ne bi imali vremena za pobune“ – objasnio mi je.
Činilo mi se da ću iskočiti iz kože. Rekao sam mu da tokom dvesta godina ropstva nismo dopuštali većini crnaca da se žene i osnivaju zakonite porodice. Mi smo doveli do toga da njihove porodične vrednosti budu nezakonite.
Naveo sam mu nekoliko kulturoloških i istorijskih razloga zbog kojih su crnkinje u proseku bolje obrazovane i lakše se zapošljavaju nego crnci. Podsetio sam ga da je privredna recesija u to vreme u Kaliforniji bila veća nego u bilo kojoj drugoj državi. Govorio sam mu o padu vrednosti u vladi SAD. Pričao sam mu o borbi protiv predrasuda i psihologiji beznađa. „Pad porodičnih vrednosti možda je jedan od uzroka pobune“, zaključio sam, „ali samo jedan u čitavom kompleksu mnogobrojnih uzroka.“
Učio sam ga šta je „globalna određenost“, koncepcija da sve suštinsko ima mnogobrojne uzroke. To nije nimalo jednostavno; globalno određivanje zahteva integraciju višestrukih dimenzija da bi se sagledala čitava slika. To je neophodno za razumevanje mnogih stvari. Dobro razmišljati znači sagledavati na višedimenzionalan način. To je suština integralnog razmišljanja. Reč „integritet“ dolazi od latinske reči „integritas“, celokupnost, završetak. Da bismo mislili i, na kraju, radili objedinjeno, moramo da spojimo u celinu višestruke uzroke i dimenzije našeg neverovatno složenog sveta.
Mi psihijatri koristimo i reč „komparticija“, što znači uzeti stvari koje su u odgovarajućoj vezi, spojiti ih i smestiti u odvojen, bezvazdušni pregradak u mozgu u kome ne mogu da se sudaraju jedna s drugom i izazivaju bilo kakav stres, bol, trenje ili tenziju. Primer koji sam naveo u Drugačijem bubnju i U potrazi za kamenčićima jeste priča o čoveku koji nedeljom odlazi u crkvu iskreno verujući da voli Boga i sve što je Bog stvorio, a zatim se ponedeljkom uopšte ne uzbuđuje što njegova kompanija izbacuje toksične materije u obližnju reku. Naravno, do toga dolazi zato što je religiju smestio u jedan pregradak, a posao u drugi. Za njega bismo mogli da kažemo da je nedeljni hrišćanin. To je veoma ugodan način funkcionisanja, ali nije integralan.
Da bismo celovito razmišljali i delovali, moramo kompletno da doživimo napetost nadmetanja misli i zahteva u našoj glavi. Tada treba da postavimo najbitnije pitanje: da li je nešto izostavljeno? Od nas se zahteva da prevaziđemo uobičajene uprošćene iluzije i pretpostavke, i da pokušamo da vidimo šta nedostaje.
Još na samom početku psihijatrijske prakse naučili su me da je ono što pacijent ne kaže mnogo važnije od onoga što kaže. To je izvanredan put do korena stvari koje nedostaju. Na primer, tokom nekoliko seansi, zdravi pacijenti govore o svojoj sadašnjosti, prošlosti i budućnosti veoma celovito. U slučaju da pacijent govori samo o sadašnjosti i budućnosti, a prošlost uopšte ne spominje, budite sigurni da postoji bar jedan neobjedinjen, nerazrešen, a važan problem u detinjstvu, koji mora da se osvetli da bi se pacijet sasvim izlečio. Ako pacijent priča samo o detinjstvu i budućnosti, terapeut može da zaključi da ima neki veliki problem koji se odnosi na sadašnjost – često teškoću u vezi sa intimnim životom i rizikom. A ukoliko pacijent ne spominje svoju budućnost, to navodi na sumnju da ima problem s fantazijom i nadom.
Ako želite integralno da razmišljate i spremni ste da podnesete bol koji to neminovno povlači, morate neizbežno da računate na paradoks. Grčka reč „para“ znači pored, uz, duž, dalje. „Daxa“ znači mišljenje. Tako izlazi da je paradoks tvrdnja suprotna opštem ubeđenju ili ona koja izgleda kontradiktorna, neverovatna ili apsurdna, ali, zapravo, može biti istinita. Ako je neka ideja paradoksalna, ona sama po sebi treba da iskaže celovitost i da ima oreol istine. Obrnuto od toga, ako neka ideja nije ni najmanje paradoksalna, možete posumnjati da joj nedostaje neki aspekt celine.
...
Ako na slici ne nedostaje ni delić stvarnosti, ako su sve dimenzije uključene, verovatno ćete se suočiti s paradoksom. Kada stignete do samog korena stvari, sva istina postaje paradoksalna u suštini. Istina je, recimo, da ja jesam i nisam pojedinac. Prema tome, traženje istine zahteva sapripadnost stvari koje izgledaju odvojene i deluju kao suprotne, a zapravo su isprepletane i na neki način povezane. Sama stvarnost paradoksalna je utoliko što mnoge stvari u životu na prvi pogled deluju jednostavno, ali su često kompleksne, premda nisu uvek zamršene. Postoji razlika koja je isto tako jasna kao i razlika između uprošćavanja i jednostavnosti. U stvari, postoji velika jednostavnost delova u odnosu na celinu.
... Zapravo, jedna od najtajanstvenijih i najparadoksalnijih istina jeste da život, pored bola, može da prati nezamisliva radost onda kada prođemo kroz bol.
Paradoks prvenstveno znači biti u stanju prihvatiti dve kontradiktorne ideje na mentalnom planu, a ne poludeti. Kao psihijatar ne koristim reč „lud“ na neumesan način. Ljudi stvarno mogu da se osećaju kao ludi kada se dovede u pitanje nešto što samo po sebi uzimaju kao istinu – i jedinu istinu. Svakako je neophodna sposobnost mentalne akrobatike da bi se dve suprotne ideje u nečijem umu obradile, a da se pritom realnost nijedne od njih automatski ne negira niti odbaci. Čak i kada se javi najjači poriv da se porekne nešto što neko eventualno smatra da teško može da se prihvati – kao, na primer, činjenica da u našem svetu zlo koegzistira sa dobrim – potrebna je sposobnost shvatanja paradoksa u procesu odabiranja među iluzijama, poluistinama i čistim lažima.
Skoro svi ljudi sposobni su za paradoksalno razmišljanje, samo što je opseg korišćenja te sposobnosti veoma raznolik. Korišćenje te sposobnosti ne zavisi mnogo od našeg kvocijenta inteligencije niti od toga koliko duboko razmišljamo. Da biste postali vešti u paradoksalnom zaključivanju, morate ga, kako to izreka kaže, uzeti ili ostaviti. Što više koristimo veštinu paradoksalnog razmišljanja, to najverovatnije povećavamo tu sposobnost.
Nesumnjivo su potrebne određene promene u društvu da bi se podstaklo brže razmišljanje. Međutim, istovremeno je svaki pojedinac odgovoran za svoje razmišljanje i način suočavanja s tim izazovom. Konačno, ako naučimo ljude da dobro razmišljaju, mogli bismo da izlečimo bolesti pojedinaca i većinu bolesti društva. U krajnjem slučaju, dobro razmišljanje doneće mnogo toga korisnog, pa se zato vredi i potruditi. To je, svakako, posao od koga se mnogo očekuje. Pre mnogo godina, čuo sam da je neko rekao: „Kada se um stvarno razvuče, nikada se više ne vraća na svoju staru veličinu.“

Skot Pek

ODGOVORNOST


Svaki dan napravite nešto što vam je mrsko. Tako ćete naučiti bezbolno se nositi s odgovornošću.
Mark Tven
Svakog čovjeka život iskušava, a on na to može da odgovori samo odgovarajući na sopstveni život; jednom rječju, on može da odgovori samo tako što će preuzeti odgovornost.
Viktor Frankl
Odgovornost je teret lako prenosiv na Boga, sudbinu, sreću ili susjeda.
Embroz Birs
Put prema vrhu počinje onog dana kad čovjek preuzme potpunu odgovornost za svoje postupke i kad prestane tražiti izgovore.Anoniman
Postoji tri vrste ljudi u našem društvu: oni koji ne mogu da vide ili odbijaju da vide probleme; oni koji vide probleme, ali zbog toga što ih nisu sami stvorili, radije prebacuju krivicu na nekog drugog; i oni koji vide probleme i koji su, uprkos tome što ih nisu sami stvorili, spremni da preuzmu odgovornost za njihovo rješavanje
Džon Perkins
Ako hoćete da vaša djeca čvrsto stoje na zemlji, stavite malo odgovornosti na njihova ramena.Van Buren
Postajemo mudri ne zbog toga što se prisjećamo naše prošlosti, već što postajemo odgovorni za našu budućnost. Džordž Bernard Šo
Pusti svakoga da čisti ispred sopstvenih vrata i cijeli svijet će biti čist. Gete
Nisi odgovoran samo za ono što kažeš već i za ono što prećutiš. Martin Luter
Prijateljstvo je uvijek slatka odgovornost, nikada prilika. Halil Džubran
Ljudi misle da se je teško nositi sa odgovornošću. Nije. Još teže se je nositi sa odsustvom odgovornosti. To vam tek daje ogroman osjećaj nemoći. Henri Kisindžer
     

SAVJEST



Dođe vreme kad se čovek nađe pred mračnim, neprelaznim jazom koji je godinama, polagano i nesvesno, sam sebi kopao. Napred ne može, natrag nema kud. Reči nestalo, suze ne pomažu; sramota ga da jaukne; a i koga da zove? Ne seća se pravo ni svoga imena. Tada vidi čovek da na zemlji postoji samo jedno isninsko stradanje, to je: muka nemirne savesti.
Andrić
Viša mudrost i istina to je kao najčistija tečnost koju hoćemo da primimo u sebe. Mogu li ja primiti u nečist sud tu čistu tečnost, pa suditi o njenoj čistoti? Samo unutrašnjim čišćenjem samog sebe mogu ja dovesti do izvesne čistote onu tečnost koju primam. Viša mudrost ima jednu nauku – nauku svega nauku koja objašnjava sav sklop sveta i u njemu ono mesto koje čovek zauzima. Da bi čovek mogao primiti u sebe tu nauku, potrebno je da očisti i obnovi svog unutrašnjeg čoveka, i zato, pre nego što sazna, treba da veruje i da se usavršava. A da bismo postigli te ciljeve, stavljeno je u dušu našu videlo božje, koje se zove savest.
Tolstoj
Zašto sam kolebljiv u odlukama pri svakom poslu pri kojem dolaze u pitanje tuđi interesi ili tuđ ugled? Zašto zazirem od konačnog suda i presudne reči? Zašto, kad takvu reč izrečem, dopuštam da me tako lako pokoleba svačiji prigovor i da me ubedi o njenoj nepotpunosti ili netačnosti? Zašto svaki plitkov i nitkov može da me uplaši tobožnjim posledicama moga suda? Ne zato što bi moj sud bio pogrešan, nego zato što je moja greška učinjena još pre nego što sam doneo svoj sud, u trenutku kad sam se, vođen sujetom ili slabošću i obzirima, upustio da sudim o ljudima i njihovim delima. Još tu sam ja pogrešio, i od tog trenutka počelo je da me prati osećanje nemirne savesti, kolebanje u svemu i bojazan od svega.
Andrić
Realna egzistencija jednog neprijatelja kome se može natovariti ovo zlo predstavlja nepredvidljivu povlasticu savesti: bar se otvoreno može reći ko je đavo, to jest, da je posve jasno da se razlog zle kobi nalazi spolja a ne u sopstvenom stavu.
Jung
Mali zločini čine se iz koristoljublja i navike; veliki zločini dela su vere i ubeđenja. Samo veliki idealisti čine velike zločine bez kajanja: ideali ih oslobađaju griže savesti.
Ćosić
Zajedno sa ostalima i Davil je bio pijan od nerazumljive sreće, kao što su uvek opijeni slabi ljudi kad im uspe da nađu zajedničku i opšte priznatu formulu koja im obećava ostvarenje njihovih potreba i nagona na račun tuđe štete i propasti, a koja ih u isto vreme oslobađa griže savesti i odgovornosti.
Andrić

SLOBODA



Gospodar i rob ne mogu biti slobodni dok ne osjete poštovanje jedno prema drugom.
Hegel
Čovjek je rođen slobodan, ali je ipak posvuda u lancima.
Žan Žak Ruso
Evo, ponekad može biti neko zadovoljstvo biti vučen za nos. Toliko pun očekivanja može biti ljudski duh. Mogu čovjeka vući za nos niz doline I uz planine, a ako ga neko upita: Ali zar ne želiš da ti pomognem, da te oslobodim? Čovjek odgovori: Ne. A, ako ga neko pita: Ali možeš li ti to da izdržiš? Čovjek odgovori: Da, jer ja to mogu da izdržim, jer ja volim onu ruku koja me vuče.
Knut Hamsun
Život je izbor, a ne sudbina, jer običan čovjek živi kako mora, a pravi čovjek živi kako hoće; život na koji bijedno i bez otpora pristaje je bijedno tavorenje, a izabrani život je sloboda. Čovjek postaje slobodan svojom odlukom, otporom i nepristajanjem.
Selimović
Ne želi suviše da znaš. Što se manje zna, lakše se živi. Znanje čovjeka čini slobodnim, ali i nesrećnim.
Remark
Iz Rusije nam mogu doći genijalne knjige, genijalni pisci i muzičari, velike duhovne vrijednosti. To oni imaju, to ruski narod rađa. A slobodu i demokratiju nisu imali nikad, nemaju ih ni poslije revolucije. Možda im i ne treba.
Ćosić
Ne znamzbog čega moram umjesto životakoji valjda negdje postojida živim samo onaj fragment koji mi je zapaoovaj polovo tijeloovu svijestovu geografsku širinu i dužinuovu sudbinujezikistorijupodstanarstvo… kao da ta svijest uopšte nije bila moja svijestveć nekakva svijest o menii premda znam za njune mogu da raspolažem njomekao da je bilakažemneka ne isključivo za mene vezananego nekakva uvijek prisutna svijest koje se naprosto ne mogu osloboditi i koja memene lično sasvim uzaludno i nepotrebno muči do smrti.
Imre Kertes
Ideje su za kulturne narode, a ovde, u ovoj seljačiji, one su suvišne i fatalne. Ovde je sloboda pravo da hajdukuješ, da haraš, da zauzimaš opštinske utrine, a demokratija i samouprava da ne plaćaš porez, svejedno što te sreski kapetan psuje i batina. A što vi, radikali, galamite za demokratiju, to je samo izgovor za seljačku anarhiju i javašluk. Srbiji treba pamet, a ne stranke!
Ćosić
Slobodaosjećati ono što srce želinezavisno od tuđeg mišljenja.
Koeljo


Kada se jednom otkrije način kako da se gomila navuče na mamac slobode, ona će ići kao slijepa kad god im se samo njeno ime pomene. I tako su oni, zaokupljeni tim prvim ciljem koji ih je bacio u zanos, išli stalno ne primjećujući da idu u ropstvo; a njihov prepredeni vođa – koji, boreći se, širi dogme, mijenjajući bezbroj raznih likova, izigravajući učenjaka i proroka, kao i vojnika i zapovjednika, vide da je toliko opčinio svijet da ga cijela vojska smatrala poglavarom koga je sam Bog poslao u odbranu nezavisnosti – poče da uviđa da bi mogao tjerati još i dalje.

Žak Beninj Bosije
Novi svet ne mogu da stvore potlačeni i gnevni, jer oni svu nesreću starog sveta nose sa sobom. Iz njihove tame neće linuti svetlost; iz njihove neslobode, ne može drugima da nastane sloboda.
Ćosić
Danas sam čvrsto ubijeđen da niko nikoga ne gubi, jer niko nikoga ne posjeduje. To je istinsko iskustvo slobode: imati najvažniju stvar na svijetu a ne posjedovati je.
Koeljo
Je li život tako dragocjen i mir tako sladak da ga vrijedi kupiti po cijenu lanaca i ropstva? Ne dao svemogući Bog! Ne znam kuda će ostali, ali, što se mene tiče, dajte mi slobodu, ili mi dajte smrt!
Petrik Henri
Svaki čovjek ima dvije strane života: život lični, koji je utoliko slobodniji ukoliko su mu interesi apstraktniji, i život stihijski, život gomile, u kome čovjek neizbježno vrši propisane mu zakone.
Tolstoj
Ako bi se država mogla personifikovati proizašao bi individuum ili, pak, monstrum koji je u duhovnom i etičkom pogledu daleko ispod nivoa većine pojedinaca koji je čine, jer on predstavlja psihologiju mase u najvećoj potenciji. Ukoliko je veća zajednica, utoliko se više individuum moralno i duhovno poništava i time se takođe koči jedini izvor moralnog i duhovnog napretka društva. Bez slobode nema morala.
Jung
Ljudi više vole izvjesnost neslobode nego neizvjesni ishod promjene.
Danilo Kiš
Teško je prihvatiti ideju da u vaseljeni ne može biti reda, jer bi se time narušile slobodna volja i svemoć Boga. Stoga je Božja sloboda naša osuda, ili barem osuda naše oholosti… Zar tvrditi da je Bog apsolutno svemoguć i apsolutno prijemčiv za svoje vlastite izbore nije isto što i dokazivati da Bog ne postoji?
Eko
Kaže se, raja se odmetnula, raja je neposlušna i nevaljala. Jeste. Ali treba znati da raja ne diše svojom dušom, nego sluša dah gospodara. To vi dobro znate. Uvijek se gospoda prvo iskvare, a raja samo prihvati. A kad se jednom raja otme i pohasi, idi slobodno pa traži drugu, jer od te nema više ništa.
Andrić
Davno je rečeno da slobodu nije dovoljno steći, nego je mnogo važnije postati dostojan slobode.
Andrić

O ČOVJEKU



Nakon dugog razmišljanja došao sam do uvjerenja da će čovjek koji ima dubok cilj taj cilj i ostvaritite da se ništa ne možsuprotstaviti volji koja je spremna za njegovo ostvarenje položiti čak i život.
Bendžamin Dizraeli
Razuman čovjek prilagođava se svijetu, nerazuman čovjek uporno pokušava da svijet prilagodi sebi i tako cjelokupan progres zavisi od nerazumnog čovjeka.Šo
Čovjek je rođen za zadovoljstvo: on ga osjeća i za nj mu nisu potrebni drugi dokazi.Paskal
Šta je čovjek? – Biološka organizacija zasnovana na naročitom odnosu materije, njene energije i duše.Borislav Pekić
Smrt jednog čovjeka je tragedija, smrt miliona je statistika.Staljin
Ne čini istina čovjeka velikim, nego obratno, čovjek čini istinu velikom.Konfučije
Čovjeku koji želi da bude nešto drugo nego što jeste, da bude član parlamenta, ili istaknut advokat, ili sudija, ili nešto drugo podjednako dosadno, redovno uspjeva da postane ono što želi. To mu je kazna. Oni koji žele masku, moraju je nositi. Ljudi koji jedino žele da se ostvare nikad ne znaju kuda idu i ne mogu znati.Vajld

SMISAO - GABRIJEL GARSIJA MARKES


Kad bi Bog za trenutak zaboravio da sam ja samo marioneta,
i podario mi komadić života,
moguće je da ne bih kazao sve što mislim,
ali nesumnjivo bih mislio sve što kažem.
Stvari bih cijenio, ne po onome što vrijede,
već po onome što znače.
Spavao bih manje, sanjao više,
shvatio sam da svaki minut koji provedemo zatvorenih očiju
gubimo šezdeset sekundi svjetlosti.
Hodao bih kad drugi zastanu,
budio se dok ostali spavaju.
Slušao bih kada drugi govore, i kako bih uživao u sladoledu od čokolade.
Kada bi mi Bog podario komadić života, oblačio bih se jednostavno,
izlagao potrbuške suncu, ostavljajući otkrivenim ne samo tijelo već i dušu.
Bože moj, kada bih imao srce ispisivao bih svoju mržnju na ledu,
i čekao da ugrije sunce.
Slikao bih Van Gogovim snom na zvijezdama jednu Benedetijevu poemu,
a Seratovu pjesmu bih poklanjao kao serenadu u času svitanja.
Zalivao bih ruže suzama, da bih osjetio bol njihovih bodlji i
strastveni poljubac njihovih latica…
Bože moj, kada bih imao jedan komadić života…
Ne bih pustio da prođe ni jedan dan, a da ne kažem ljudima koje volim da ih volim.
Uvjeravao bih svaku ženu i svakog muškarca da su mi najbliži i živio zaljubljen u ljubav.
Dokazivao bih ljudima koliko griješe kada misle da prestaju da se zaljubljuju kada ostare,
a ne znaju da su ostarili kada prestanu da se zaljubljuju.
Djeci bih darovao krila, ali bih im prepustio da sama nauče da lete.
Stare bih poučavao da smrt ne dolazi sa starošću, već sa zaboravom.
Toliko sam stvari naučio od vas ljudi…
Naučio sam da čitav svijet želi da živi na vrhu planine,
a da ne zna da je istinska sreća u načinu savladavanja litica.

Gabrijel Garsija Markes