Странице

петак, 23. јул 2010.

TIŠINA I MIRNOĆA


Tišina je vaša istinska priroda. Šta je tišina? Unutrašnji prostor ili svijest u kojoj opažate rijeiči na ovoj stranici i u kojoj one postaju misli. Kad ne bi bilo te svijesti, ne bi bilo ni opažaja, ni misli, ni svijeta. Vi ste ta svijest prerušena u osobu.
Kad izgubite dodir s unutrašnjom tišinom, izgubili ste i dodir sa sobom. Kad izgubite dodir sa sobom, izgubili ste sebe u svijetu. Vaš najskriveniji osjećaj vlastitog ja, onog ko vi jeste, neodvojiv je od tišine. To je onaj Ja Jesam koji leži dublje od imena i oblika.

Unutrašnja buka razmišljanja ekvivalent je vanjske buke. Ekvivalent vanjske tišine unutrašnji je mir.

Kad god vas okružujc tišina, osluhnite je. Jednostavno jc primijetite. Obratitc pažnju na nju. Osluškivanje tišine budi u vama dimenziju mira, jer tišine možete postati svjesni samo kad ste mirni.

Obratite pažnju na to da u trenutku opažanja tišine koja vas okružuje vi ne razmišljate. Svjesni ste, ali ne razmišljate.

Kad postanete svjesni tišine, tu je odmah i stanje unutrašnje, mirne budnosti. Prisutni ste. Iskoračili ste iz hiljadu godina starog kolektivnog ljudskog uslovljavanja.

Pogledajte stablo, cvijet, biljku. Usmjerite svijest prema njima. Koliko su samo mirni, koliko duboko ukorijenjeni u Postojanju! Dopustite prirodi da vas poduči miru.

Dok posmatrate stablo i opažate njegov mir, i sami postajete mirni. Povezujete se s njim na jako dubokom nivou. U tišini i kroz tišinu osjećate jedinstvo s onim što opažate. Osjećaj sjedinjenosti sa svime jeste ljubav.

Tišina je korisna, ali vam nije potrebna da biste pronašli mir. Čak i kad je oko vas buinq možete biti svjesni mira u temelju buke, prostora u kojem se čuje buka. To je unutrašnji prostor čiste svijesti, sama svjesnost.

Svjesnosti možete postati svjesni kao pozadine svih svojih čula i sveukupnog svog razmišljanja. Kad postanete svjesni svjesnosti, budi se vaš unutrašnji mir.

Svaka buka može biti jednako korisna kao i tišina. Kako? Ako odbacite unutrašnji otpor prema buci, ako joj dopustite da bude takva kakva jeste, to vas prihvatanje takode odvodi u carstvo unutrašnjeg mira.

Kad zaista prihvatite ovaj trenutak takvim kakav jest, bez obzita na to u kakvom se obliku pojavio, tada ste mirni, tada ste u miru.

Obratite pažnju na prazninu između dviju misli, na onaj kratki, tihi prostor između riječi u razfovoru, izmedu nota klavira ili flaute, na prazninu između udaha i izdaha. Kad obratite pažnju na te praznine, svijest o “nečemu” postaje tek svijest sama za sebe. Iz vaše unutrašnjosti izranja bezoblična dimenzija čiste svijesti i poistovjećenost zamjenjuje oblikom.

Istinska inteligencija djeluje u tišini. Tek u tišini možete otkriti stvaralačku silu i rješenje problema.

]e li mir samo odsutnost buke i sadržaja? Ne, on je čista inteligencija, temeljna svijest iz koje se rađa svaki oblik. Kako bi takva svijest mogla biti odvojena od onog ko vi jeste? Oblik kakvim se smatrate izronio je iz nje i ona ga podržava. Taj je mir bit svih galaksija i vlati trave, svega cvijeća, stabala, ptica i svih drugih oblika.

Mir je ono jedino na ovom svijetu što nema oblika. No, on zapravo i nije stvar, a nije ni od ovog svijeta.

Kad u miru pogledate stablo ili ljudsko biće, ko to gleda? Neki dublji nivo od ličnog. Svijest promatra vlastitu tvorevinu. U Bibliji piše da je Bog stvorio svijet i vidio da je to dobro. To je ono što i vi vidite kad pogledate s mirom, oslobođeni misli.

Je li vam potrebno više znanja? Hoće li veća količina informacija spasiti svijet, hoće li ga spasiti brži kompjuteri, veći broj naučnih ili intelektualnih analiza? Nije li mudrost ono što je u ovom razdoblju najpotrebnije čovječanstvu?

No što je to mudrost i gdje je možemo pronaći? Mudrost izvire iz sposobnosti da budemo mirni. Samo gledajte, samo slušajte. Ništa drugo nije potrebno. Mirnoća, posmatranje i osluškivanje u vama bude nekonceptualnu inteligenciju. Neka vašim riječima i djelima upravlja mirnoća.

ŽABA I OKEAN


Žaba je provela čitav svoj život u bunaru. Jednog dana doživjela je da sretne drugu žabu.
“Odakle dola ziš?” – pitala je.
“Iz okeana. Tamo ja živim.” – odgovorila je druga žaba.
“Kakav je taj okean? Da li je velik kao moj bunar?”
Žaba iz okeana prsla je u smijeh.
“Ne može se ni porediti”, – rekla je.
Žaba iz bunara pravila se da se zanima za ono što je druga žaba pričala o okeanu, ali je u sebi mislila: “Od svih lažova koje sam u životu srela, ova je ubjedljivo najgora!”
**
Kako pričati o okeanu žabi koja živi u bunaru, ili o stvarnosti nekom ideologu?

TETOVIRANA JESEN


1.
Ti ne znaš kako je čarobno
znati da negdje postojiš
jednako draga i krhka
i na poludjelom moru
u ovu tetoviranu jesen
koje se sve manje bojiš
u svijetu u kojem leptiri
i ne dočekaju zoru.
Sakriven u tvojim venama
ja sam kap što ne otiče,
ma kako bili daleko,
ma kako izgledali tuđi.
Srećom ne gube klovnovi
na kraju svake priče
mada iz nje izlaze
bar za milimetar luđi.
A ti, ti si zvijezda
zaspala na mom dlanu
i ja te čuvam i ne dam
i nemoj da se bojiš.
A ako već budeš bodež
i napraviš nekakvu ranu
i tad ću da budem sretan
što još uvijek negdje postojiš.
2.
Te jeseni je u mojoj ušećerenoj krvi
zaspalo Ciganče modrozelenih očiju
i dvije ranjene srne iz neke daleke basne.
Sjećaš se… bio sam kočijaš
zaljubljen u svoju kočiju
i u svjetlost naše zvijezde koja polako gasne.
Suton… iz mene izlaze klovnovi ulicom koja ne postoji
i hiljade svitaca donose svijeće
našem nerođenom sinu.
Oprosti.
Na nebu je uštap i moja se sjenka boji
trubadura koji uglavnom razbija mandolinu.
Sad… nemam ništa sem rima
a i njih bi’ najradije da vratim
nekoj dalekoj zvijezdi sa koje sam sišao ranjiv.
Neću ti reći hvala, a neću ni da ti platim
jer si najveći krivac što sam nježan i ranjiv.
3.
Te jeseni mi je ostao osmijeh,
a i njega sam ubrzo izgubio.
4.
A kada ostavim zvijezde
hoću da budeš kraj mene
jer mogle bi i one
začas da odu vragu.
duboko ispod vode.
mutno ogledalo.
Bar zbog najljepših tajni
kojima smo bili na tragu
ostani koji trenutak.
ostani
samo
još
malo.
Jer kada odeš iz rime
u noć jezivo strašnu
ja ću manirom klovna
staviti šešir od slame,
poderan kaput
i trošnu krvavu leptir mašnu
i svojim sanjivim rukama
ogroman mjesec na rame.
5.
Kiša i nebo mutno do plača.San je posljednja mogućnost
da se sačuva
ono što mora da ode.
Ne budi me
U očima pijanog svirača
jutros je previše vode
nemir, i jedna jesen daleka.
Ni slavuji ne zvižduću pjesmu
koju znaju sve ptice.
Pusti.
u praskozorje između smreka
naći će uplašene zvijezde
i upaljene svijeće.
veče, i jedan komadić bola.
Riječi će uvijek reći
manje
nego što govore oči.
Ne okreći se.
Čaše su na kraju stola
al više nikog nema
da ih natoči.
6.
TAJNA JE SAMO TAJNA AKO JE PRIHVATI ZORA
Možda zvijezde večeras namjerno na pčelinjak liče
dok svjetlost klizi niz lice i zvjezdane kapi bodu.
Ti znaš da postoje i dobre i loše priče,
al ne znaš kada dođu, još manje kada odu.
VALOVI SE PONEKAD I BEZ OSEKE IZNENADA POVUKU
Zamisli rijeku koju mjesec dijeli na pola
i nad njom bijelog galeba koji je zaboravio da leti.
Slikar je po najdražem platnu prosuo mrvicu bola
u vidu kapi krvi, a dalje, ko zna kada će smjeti.
MIRIS ODLASKA NOSI U SEBI VIšE SOLI OD MIRISA MORA
Ne budi me, u snovima je nedostižno malo tuge.
Smijući se mi igramo jednako komičnu rolu,
a oni koji se provuku u praskozorje ispod duge
možda će u drugu jesen s anđelima ići u školu.
I LAĐE KAD POTONU JOš DUGO SANJAJU LUKU
Sad uzmi tetoviranu jesen i kao bumerang zavrti.
Volim te kao što pčela voli dunju u cvatu.
Mi smo sve bajke vječno krali od smrti,
a da nismo ni znali da su nam duše u matu.
Jer, tajna je samo tajna ako je prihvati zora,
valovi se ponekad i bez oseke iznenada povuku,
miris odlaska nosi u sebi više soli od mirisa mora,
i lađe kad potonu još dugo sanjaju luku.
7.
Ja više nemam za čim da žalim ni kome da praštam,
sem maloj krpici svjetla što me pokatkad dodirne i razbudi
i da vjerujem i da ne vjerujem
i da sanjam i ne sanjam,
isto se vraćam i isto krvarim
i isti me trag vodi u uzalud kao slikara
koji bi ponovio svoju najbolju sliku
na komadu bijeloga zlata
a život teče dalje.
Ti i ne znaš
da već danima sanjam istog leptira,
samo svjetiljke nisu iste ili se bar budim s nadom da nisu.
On nema lica i nema ništa po čemu bi’ ga prepoznao
sem malog ožiljka na lijevom krilu,
a meni je i to dovoljno.
Znam,
trebalo je da bude proljeće,
a bila je jesen na splavu meduza
i nije bilo sjaja u travi.
Ne, ne boj se.
Moje rime sem što me nikad ne ostavljaju samog
ponekad znaju tako divno da ćute.
Sve je istetovirano i izgubljeno.
I ova jesen je istetovirana i izgubljena
mada još uvijek mogu sam sebe da ubijedim da sam
sve sanjao.
A ti?
Šta ćeš ti?
8.
Da li se ponekad sjeti gledajući kroz tuđa okna
niz ulice puste i kišne, da l’ je bar malo zaboli?
Meni je sasvim dovoljno ako joj zadrhti lokna
pa makar nikad ne rekla da me još uvijek voli.
Ona ne zna koliko boli ono što se nikad ne vrati
kao noći koje se čuvaju u očima što dvostruko gore.
Sve nema svoju cijenu, ali ipak sve se plati
jednim sanjivim vriskom mjeseca što pada u more.
Ja sam najljepšu pjesmu zaključao u njenoj kosi
i sve sam svoje osmijehe sakrio u zavjesu kiše,
a ona je predobro znala šta ta jesen nosi
ali nije htjela da prizna i nije nas bilo više.
Ko zna… možda joj noćas neke slike ponovo znače,
možda se zaista voli samo jednom u životu.
A ja sam samo klovn koga su natjerali da plače
sa željom da samog sebe igra za bijednu svotu.
DA LI SE PONEKAD SJETI GLEDAJUĆI KROZ TUĐA OKNA
NIZ ULICE PUSTE I KIŠNE, DA L’ JE BAR MALO ZABOLI?
MENI JE SASVIM DOVOLJNO AKO JOJ ZADRHTI LOKNA
PA MAKAR NIKAD NE REKLA DA ME JOŠ UVIJEK VOLI.
9.
Milion svetionika u noći i nebo od pečene gline
i tvoje ruke i usne, sočnije od zreloga nara,
u očima usnula kiša i oblak vrele tišine
i jedno platno za sliku pomalo nespretnog slikara.
Krvario je u vodi mjesec zaklan do pola,
nad tvojim polu-zbogom noć se sklopila crna.
Sjećam se bila si zvijezda veća od Velikih kola,
sjeti se bio sam svitac manji od makova zrna.
I onda sam do obale s očima što ne drže plimu,
težak kao bura, lagan kao jugo.
Ko zna ko noćas gubi: vatra što gori u dimu
ili dim iz te vatre, ili možda i jedno i drugo.
Ah, da, jednom davno, skoro se ne sjećam više
sa druge strane svjetla tetovirano sanjiv do zore
jedan je klovn kroz suze sanjao ostrvo kiše
kao što mrtav delfin zamišlja usnulo more.
Iznad pepela najdraže slike našli su dušu slikara
valovi što u zoru uguše sve što se olako žari.
Kad jednom kroz miris mora osjetiš miris nara
povjeruj da negdje za mnom mjesec zaklan krvari.
Miladin Berić

ŽELIM


Želim da me saslušaš bez osuđivanja
Želim tvoje mišljenjea ne tvoj savjet.
Želim da mi vjeruješ bez ikakvih očekivanja.
Želim da mi pomogneš, a ne da odlučuješ umjesto mene.
Želim da brineš o menia da me ne gušiš.
Želim da vidiš menea ne sebe u meni.
Želim da me zagrliš, a ne da me udaviš.
Želim da me ohrabruješ, ne da me opterećuješ.
Želim da me podržavaš, ali bez crnih slutnji.
Želim da me zaštitiš bez laži.
Želim da mi se približiš bez nametanja
Želim da znaš sve što ne voliš o meni, a ipak da to prihvatiš bez želje da me mijenjaš. 

Želim da znaš da svakoga dana možeš računati na mene…
Bezuslovno.


Horhe Bukaj


OPASNOST VJERE


Ako hoćeš da promijeniš kvalitet svog života, provjeravaj sve u praksi, i ono što otkriješ biće tvoje postignuće. Ma šta da ti neko kaže, uvijek provjeri sam za sebe. Sve ono u šta vjeruješ samo će ti pomoći da protraćiš život u neznanju. Rad na sebi je put provjere, ne put vjere.
Put počinje posmatranjem. Ali bitno kako ćemo to formulisati, nego da li ćemo zaista praktikovati posmatranje. Ljudi vole da pričaju, ali ne i da rade. Put je praksa, ne priča o delanju. Ako pažljivije pogledaš, nikakvo trajno “ja” ne postoji. Pod trajnim “ja” podrazumijevam “ja” koje je nezavisno od spoljašnjih okolnosti. Ako mi okolnosti diktiraju koju vrstu ‘ja” treba da primijenim ili da osjetim, to je dokaz da povrh sve moje mehaničnosti nema nikakvog “ja”. Skupno ime za sva ta “ja” je “ličnost”.
“Ličnost” je slučajni proizvod situacionih uslovljavanja, pa zato i kažemo da smo dobri ili loši zbog ovih ili onih životnih okolnosti. Individualnost je samo prazan pojam, sentimentalnost našeg zavaravanja. “Individuus” je latinska riječ čije je značenje “nepodijeljenost”. Samim tim, individualnost označava autentičnu psihološku homogenost – koja ne postoji!
Čovjek još uvijek nema individualnost; to ne znači da ne može da je ostvari. Proces individualizacije je proces depersonalizacije. Ako mislimo da je specifičnost naše mehaničnosti – individualnost, onda je nikada nećemo ostvariti, jer će nas vjera u sopstvenu dovršenost spriječiti da pristupimo dovršavanju.
Čovjek nije dovršen, i ako povjeruje da jeste, unutrašnja evolucija se prekida. Pošto nemamo hrabrosti da se suočimo sa činjenicama, vjera dodatno pogoršava ionako nezavidnu situaciju. Jedan jedini trenutak posmatranja dovoljan je da nam uništi iluziju dovršenosti. Nama je ipak lakše da vjerujemo, jer vjera je uspavljujuća. Opasnost vjere je u tome što nam ona prividno olakšava život. Posmatranje je teško jer rasanjuje, a osim toga, anestetik vjerovanja tada prestaje da deluje! Viđenje činjeničnog stanja stvari ne može te ostaviti ravnodušnim. Tada moraš nešto da učiniš sa sobom. Ne sa svijetom, nego sa sobom.

HLJEB I MASLAC


Pekar u selu je kupovao maslac od obližnjeg seljaka. Jednog je dana izvagao količinu kupljenjog maslaca i ustanovio da je seljak smanjio količinu kupljena maslaca iako mu je zaračunao istu cijenu. I tako je pekar optužio seljaka za prevaru.
Na sudu je sudija upitao seljaka:
“Imate li provjerenu vagu i tegove?”
“Nemam”, odgovorio je seljak
“Pa kako onda mjerite količinu maslaca kojeg prodajete?”
Seljak je odgovorio:
“Kad je pekar počeo od mene kupovati maslac smatrao sam da bih trebao od njega kupovati hljeb. Počeo sam koristiti njegov hljeb od pola kilograma kao teg za moju vagu, kad sam vagao maslac. Ako je težina mog maslaca manja, onda je za to kriv pekar.”
Biblijska pouka:
Matej 7:2; Jer kako budete sudili, onako će se i vama suditi, kako budete mjerili, onako će se i vama mjeriti.

VIŠE OD PUTA KOJIM SE REĐE IDE 6.

Svest i kompetentnost

Mada možemo da podstičemo različite sposobnosti i talente koji nam omogućuju da ispunimo životne zahteve ili razvijamo veštinu rešavanja problema, opšta kompetentnost daleko je kompleksnija. U vezi s razvojem svesti, ona je više nego puko ovladavanje osnovnim veštinama za preživljavanje, učenje o uređenju stvari ili izvanredna memorija. Prava kompetentnost više se odnosi na razvijanje mudrosti nego na sticanje samog znanja. Ona podrazumeva težnju ka psihičkoj i duhovnoj zrelosti, koja daje pravu snagu ličnosti.
Mnogi ljudi umeju da kuvaju bez recepta ili da poprave motor bez priručnika; ili imaju briljantnu memoriju koja im omogućuje da se brzo sete kako treba da reaguju u određenim situacijama. Međutim, zbog nesposobnosti ili nespremnosti da se razmišlja šire ili da se kreativno rešavaju raznovrsne situacije, može da se dogodi da oni ne uspevaju da reše probleme koji se ne uklapaju u poznate obrasce...
...
Dok sam se bavio psihoterapijom, redovno bih pacijentima govorio: „U psihoterapiji nije po sredi sreća; posledi je snaga. Ne mogu da vam garantujem da ćete nakon terapije biti bar trunku srećniji. Mogu samo da vam jamčim da ćete postati sposobniji... Međutim, u svetu postoji vakuum sposobnosti tako da, čim ljudi postanu kompetentniji, Bog, ili život, daće im u zadatak veće stvari. Prema tome, terapiju možete da završite s brigom o mnogo većim problemima nego s kojima ste došli. Ipak, izvesna vrsta radosti i duševnog mira svakako stiže iz saznanja da se brinete o velikim stvarima, i ne lupate više glavu zbog sitnica.“
Kad su ga upitali šta je cilj psihoterapije, Frojd je odgovorio: „Da nesvesno postane svesno.“ Terapija ima za cilj da pomogne ljudima da postanu svesniji, tako da mogu jasnije da misle i uspešnije da žive.
O razvoju svesti ili svesnosti može se govoriti i u svetlu onoga što je poznato kao razvoj ega. U Svetu koji čeka da se rodi naveo sam da je ego vodeći deo naše ličnosti i da njegov razvoj i sazrevanje mogu da se prikažu u tri faze. Prva je faza ranog detinjstva, period apsolutnog ili skoro apsolutnog nedostatka samosvesti. Tu je ego potpuno nisko na nivou emocija i potpuno izmešan s njima. Upravo zbog nedostatka samosvesti, mala deca često su tako ljupka i bezazlena. Kada su srećna, ond je to stoprocentna sreća. Predivno su spontana i nevina. Ali, baš zbog nedostatka samosvesti, ona mogu da budu često i naporna. Kada su deca tužna, ona su stoprocentno tužna, ponekad čak toliko da ih ničim ne možemo utešiti. Kada su ljuta, njihov gnev je prava provala, ponekad izražen kroz nemoguće ponašanje.
Prvi znaci samosvesti javljaju se u uzrastu od devet meseci i kapacitet samosvesti postepeno se povećava tokom detinjstva. U doba adolescencije samosvest se naglo razvija. Prvi put mladi ljudi dobijaju sasvim očit „ego koji opaža“. Sada oni mogu sebe da posmatraju kako su veseli, tužni ili ljuti dok se tako i osećaju. To znači da ego više nije ograničen na nivo emocija. Sada je jedan njegov deo – ego koji opaža – odvojen od emocija, i posmatra ih odozgo. Zbog toga dolazi do izvesnog gubitka spontanosti.
Ego koji opaža u doba adolescencije nije još uvek u potpunosti razvijen. Tako su adolescenti često spontani, ponekad čak do opasnih granica. Nekad, opet, deluju samo kao skup afektacija jer samosvesno pokušavaju da steknu drugačiji identitet, pa nose neobičnu frizuru i odeću i neobuzdano se ponašaju. Ta naizgled samouverena bića, koja se stalno porede sa vršnjacima i roditeljima, često su veoma stidljiva i stalno su u grču zbog iscrpljujućeg nemira i samopotcenjivanja.
Pošto je u toj fazi psihičkog i duhovnog razvoja svest o sebi bolna, mnogi ljudi prelaze u odrasle odustajući od svog razvoja. Postavši odrasli, oni više ne razvijaju svoj ego koji opaža, pa je njihova sposobnost samoopažanja prilagodljivija (i manje bolna). Do toga često dolazi samo zbog stvarnog sužavanja svesti. Kada se većina ljudi, nesvesno, pripremi za ograničenu, pa čak i umanjenu, svest o sopstvenim osećanjima i manama, oni se zaustavljaju i ne idu dalje putem razvoja ličnosti; tako ne koriste sav svoj ljudski potencijal, niti stiču pravu psihičku i duhovnu snagu.
Ali, srećom, manjina, iz nekih neobjašnjivih razloga nastavlja tim putem, jača svoj ego koji opaža i ne dozvoljava mu da zakržlja. Možda je, između ostalog, psihoanalitički orijentisana terapija toliko efikasna i zato što navodi na pokretanje ega koji opaža i uvežbava ga. Dok leži na kauču kod psihoanalitičara pacijent ne priča, zapravo, samo o sebi, već i opaža sebe dok o sebi govori i opaža svoja osećanja dok to radi.
Uvežbavanje ega koji opaža bitno je zato što on time postaje dovoljno jak da ličnost dođe do stadijuma iz kojeg može da pređe u sledeću fazu i razvije ono što ja zovem transcendentalni ego. S transcendentalnim egom postajemo svesniji svojih većih dimenzija i spremniji smo da u stvarnosti odlučimo kada, gde i zašto da pokažemo suštinu toga što jesmo. Dok postajemo svesniji celokupnog raspona svojih misli i spremniji smo da objedinimo i poštujemo ono što jesmo u celosti – i dobro i loše. Možemo da razvijemo sposobnost da živimo sa svojim nedostacima, pa čak da im se podsmevamo. Kada spoznamo svoje nedostatke, imamo mnogo bolju mogućnost da radimo na onim stvarima koje možemo da menjamo, kao i da prihvatimo stvari koje ne možemo da promenimo.
Činjenica je da samo postojanje razvijenog ega koji opaža podrazumeva i izvestan gubitak spontanosti. Pošto se razvoj transcendentalnog ega zasniva na prethodnom stvaranju ega koji opaža, potpuno svesna osoba zna da često nema slobodu da radi sve što joj padne na pamet. S druge strane, ona ima psihičku fleksibilnost, tako da može svesno da odluči kada da bude spontana i da zna kada situacija zahteva obazrivost.
Jednog dana pokušao sam svom pacijentu da objasnim šta je to transcendentalni ego. Taj pacijent dolazio je kod mene zbog problema sa ispoljavanjem gneva. Nekoliko godina pre toga bio je na visokom položaju u upravi univerziteta baš u vreme studentskih štrajkova. Iznenad je uzviknuo: „Sada shvatam o čemu govorite.“ Ispričao mi je da je u jeku štrajka predsednik univerziteta dao otkaz, tako da je na njegovo mesto odmah došao drugi.
„Imali smo sastanke jedan za drugim. Najčešće se žustro diskutovalo. Novi predsednik uglavnom je ćutao i slušao. S vremena na vreme samo bi smireno prokomentarisao da je politika univerziteta takva i takva, ali nije bio baš sasvim siguran jer je još uvek pokušavao da pohvata konce. Divio sam se njegovoj sposobnosti da ostane smiren. Pitao sam se nije li možda previše pasivan, pa čak i neefikasan. Na kraju smo u amfiteatru imali veliki sastanak čitavog fakulteta. Tema je bila izuzetno važna. Jedan veoma mlad član fakultetskog odbora počeo je nadugo i naširoko da priča kako je čitava uprava skup bezosećajnih i neodgovornih fašističkih svinja. Kada je završio, novi predsednik je ustao i uzvratio mu svojim uobičajeno smirenim glasom: ’S vama sam već tri nedelje, i za to vreme niste imali priliku da vidite svog novog predsednika kad se ljuti. Danas ćete imati tu priliku’. Onda se izvikao na tog arogantnog mladića. Delovalo je impresivno. Možda je to primer za ono što vi podrazumevate pod transcendentalnim egom na delu.“
Premda svest i stalno samopreispitivanje donose i mali gubitak slobode, oni koji su se navikli na svest shvatili su da im ona, zauzvrat, omogućuje način života koji im donosi znatno oslobađanje. Do toga dolazi zato što visok nivo svesti podrazumeva i određeni stepen samokontrole ili, drugačije rečeno, psihičku kompetentnost.
Posedovanje transcendentalnog ega može da se uporedi s dirigentom u orkestru. Ko pomenuti predsednik univerziteta, ličnost s transcendentalnim egom postaje toliko svesna svojih emocija da bukvalno može da im zapoveda. Može da oseća izvesnu tugu, ali upravlja sobom, tako da može da kaže, recimo: „Sada nije vreme za tugu ili violine; vreme je za radost. Violine, prestanite. Horne, svirajte svom snagom.“ Ovde njenu kompetentnost – snagu ličnosti – određuje to što ona ne potiskuje, niti negira svoju tugu. Ona je samo sklanja u stranu ili je ograđuje. Isto tako, sa emocionalnom i intelektualnom sposobnošću transcendentalnog ega, biće u stanju da se obrati radosnom delu sebe: „Horne, volim vas, ali ovo nije prilika za ispoljavanje radosti. Ova situacija zahteva gnev. Zato neka udaraju bubnjevi.“
Da bismo bili realniji, još jednom moramo da se podsetimo da je svaka sreća potencijalna nesreća, i da su i svest i kompetentnost neizostavno isprepletane bolom. U Putu kojim se ređe ide rekao sam da veličina neke ličnosti verovatno najbolje može da se izmeri njenom sposobnošću da pati. Ovu temu razradio je u svojoj knjizi „Princ veličine“ Arnold Ludvig, profesor psihijatrije na Medicinskom fakultetu u Kentakiju. Ludvigova knjiga zasnovana je na desetogodišnjem istraživanju života hiljadu i četiri eminentne ličnosti dvadesetog veka. Među njima su glumci, pisci, inovatori i druge kreativne ličnosti. Proučavajući vezu između genija i mentalnog zdravlja, Ludvig je rekao da veliki geniji našeg doba pokazuju spremnost da odbace opšteprihvaćena shvatanja, da ne poštuju vlast, da dobro podnose usamljenost i da nisu „laki“, što može da dovede do psihičkih teškoća kao što su depresija, anksioznost ili alkoholizam. Međutim, ako te osobine nisu previše izražene, one stvarno doprinose sposobnosti ličnosti da postigne znatnu kreativnost, započne nove opite, predloži radikalna rešenja i zagovara nove pravce misli.
Drugi vid bola zbog nadarenosti i visoke svesti povezan je s borbom da se osoba pomiri sa sopstvenom superiornošću. Kao što sam rekao u Svetu koji čeka da se rodi, mnogi koji su istinski superiorni boriće se protiv prirodne težnje da ispolje svoju moć kao ličnosti i građani zato što se plaše da je pokažu. Obično sebe ne smatraju „boljim od“ ili „iznad“ ostalih, u velikoj meri zahvaljujući osećanju skromnosti koje prati njihov lični i duhovni razvoj.
Žena po imenu Džejn, pravi je primer za takav slučaj. Bila je lepa devojka, briljantan student druge godine poslovne škole, koja je kod mene došla zbog preterane razdražljivosti. Momci su joj bili dosadni, profesori izveštačeni. Kolege i koleginice za nju su bili prilično ograničeni i nemaštoviti. Nije znala u čemu je problem, ali je bila dovoljno bistra da zna da nešto nije u redu kad joj je u životu stalno dosadno.
Posle nekoliko dolazaka na terapiju, u očajanju je izjavila: „Mislim da ovde samo cmizdrim. Ne želim da budem plačljivica.“
„U tom slučaju morate da naučite kako da prihvatite svoju superiornost“ – uzvratio sam.
„Šta ste rekli, moju...?“ – zapanjila se. „Ja nisam superiorna.“
„Sva vaša vajkanja i vaše plakanje, ako baš hoćete, potiču najverovatnije od vaše tačne ocene da vaši momci nisu toliko pametni kao vi, da profesori nisu tako skromni kao vi i da vaše kolege nisu interesantne kao vi. Drugim rečima, sva vaša nesreća potiče od činjenice da smatrate da ste – a verovatno i jeste – superiorniji od većine ljudi.“
„Ali ja se ne osećam superiornom.“ – rekla je donekle razočarano. „U tome je problem. Ne bi ni trebalo da se osećam superiornom. Svi smo jednaki.“
„Da li ste sigurni da jesmo? Ako verujete da je svako isto toliko pametan kao i vi, onda mora da vam uvek zasmeta kad ljudi dokažu da nisu toliko pametni. Stalno ćete biti razočarani ako se oni ne uklapaju u vaša očekivanja.“
...
Uz povećanu svest i kompetentnost ide još jedno bolno opterećenje, a to je usamljenost u uzdizanju iznad tradicionalnih shvatanja. Već vekovima se samo nekoliko ljudi, kao Sokrat i Isus, očito uzdiglo iznad krutih shvatanja i uprošćenog razmišljanja svog vremena. Danas zahvaljujući sredstvima masovne komunikacije, psihoterapiji i dobroj volji, mogu da kažem da ima stotine hiljada odraslih osoba u našoj zemlji koje se nalaze na toj ivici oštrice. Ti pojedinci misle dovoljno dobro da bi mogli da dovedu u pitanje tradicionalno i iracionalno razmišljanje. Da bi mogli da se razvijaju, oni preispituju slepu nacionalnu lojalnost i ograničenja koja im postavlja društvo. Oni više ne veruju u sve što pročitaju u novinama. Oni traže istinu i dovode u pitanje iluzije o „normalnosti“ koje su nam nametnuli društvo i masovni mediji. Pokazuju smelost i odbijaju da se uklope u uprošćeno razmišljanje koje vlada svuda oko njih. Njihova definicija porodice ne obuhvata samo krvne srodnike već i značajne odnose s onima s kojima imaju zajedničke interese i zajednički – na razvoj usmeren – pristup životu.
Dok postaju sve svesniji, mnogi ljudi u tom procesu doživljavaju osećanje slobode i oslobađanja u težnji da zaista postanu ono što jesu. Njihova svest ukorenjuje se u večnost, a evolucija svesti sama je suština duhovnog razvoja. Međutim, oni plaćaju i određenu cenu, jer na tom putu mogu da budu usamljeni. Većina koja i dalje uprošćeno gleda na život i svet, teško shvata one koji duboko razmišljaju. Pošto svesni ljudi nisu spremni da prihvate ukorenjeno mišljenje u društvu da ne treba „štrčati“, teško im je da se uklope u tokove tog društva. Uviđaju da ih ostali teško razumeju i da teško s njima komuniciraju. Osećaju se bar delimično otuđeni od porodice i izolovani od starih prijatelja i kulturnih događanja.
Ta intelektualna i duhovna „elita“ potiče iz različitih sredina. Mogu da budu siromašni ili bogati, bilo koje rase, roda ili stepena obrazovanja. Ali, pošto svest zahteva veliku unutrašnju snagu, mnogi koji imaju potencijala za njen razvoj ne mogu da se uzdignu iznad većine – zbog menataliteta u kojem su odgojeni – i zato biraju put koji im se čini lakši. Više vole stagnaciju nego razvoj.
...veliki broj ljudi kloni se svesnosti u manjem ili većem obimu, zato što smatraju da se tako lakše živi. Iako pričaju o važnosti svesti i razvoja, njihova dela nisu u skladu s njihovim rečima.

Skot Pek
...